Wednesday, February 18, 2009

Long way down

Dah masuk 2 minggu beb aku tak lari. Terasa berzaman. Sakit hamstring dah tak terasa, maybe dah baik kot...teori aku sendiri untuk menyedapkan hati & psikologi. Apa taknya, 2 minggu tanpa sebarang detik hati untuk berlari. Jeling kasut pun tak. Nasib baik la jugak ada pi kayuh last Sunday, itu pun pongeh sebab milage terpaksa ditambah last minute setelah termakan racun kawan2 ajak naik Peres...hampeh!

Petang semalam, dengan tenang aku cuba try test kaki. As usual, the evening Lake Garden meeting place. Lama sangat aku tak ke sini rasanya. Keadaan a bit lengang sebab KL baru lepas hujan lebat. Maybe most joggers memang cancel routine or depa sangkut dalam evening traffic. Yang muncul cuma Bacin & Zakuan while Saiful & Nizam dengan sebab musabab masing-masing. Menu cuma 3 loop tasik. Tried not to attempt any laluan berbukit seperti Carcosa, cuma flat route je.

Macam biasa, bila dah lama tak guna muscle lari, sakit sana sini especially lutut & muscle belakang lutut yang terasa stiff. Breathing was still ok. First loop slow trying to adjust the leg muscles sambil sembang. My attempt trying to up the tempo seems ok for a while. Malangnya, the 200m stretch of a bit inclination depan waterfall tu telah mengganggu mental. Hamstring muscle dah mula tangkap balik. Aku slow down, dok belakang aje. Bila dah sampai semula kat playground, aku decide to bail out. Either aku continue & break in the mid of the 2nd loop & injured lagi lama or aku stop & terima kenyataan. Itu lah dia, dunia. Kejap kita kat atas terasa hebat & kuat. Bila dah sampai bawah balik, macam-macam jadi. Jiwa & raga semua kacau.

Aku spent the remaining 20 minutes stretching on my own. From what I read & heard, the hamstring muscle needs rest, more stretching & ice. Looks like another month to go into rehab...aargh! Nak buat stretching kalau takde workout memang liat ler tapi akan aku kuatkan semangat untuk rehab & recover sepenuhnya walaupun aku kena pi jumpa tukang urut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.