Saturday, May 9, 2009

Garam di laut, asam di darat

"Garam di laut, asam di darat". Antara pepatah Melayu yang selalu kita dengar tapi aku masih blurr apa maksud dia. Dia punya penyudah tu kot yang ada erti sikit, which is "...akhirnya bertemu juga di dalam periuk". Tapi maksud dia lain la dengan apa yang aku nak try tulis ni. Senang citer, pepatah lain la..."jauh perjalanan, luas pemandangan, banyak pengalaman" or "banyak makan garam".

Ok la, actually nak kaitkan dengan experience aku menongkah perjalanan ke arah event marathon aku yang pertama. Tapi banyak hilang garam ada la...hahaha.

Sepanjang aku mengorak langkah, bertekad semangat & bulatkan suara untuk mencuba first marathon ni, sedikit sebanyak ada juga pengajaran & pengalaman pahit getir & manis yang aku alami & saksikan. Mostly pahit kot sebab of course la penat & pongeh. Mana ada orang training marathon yang balik rumah ceria & lebih bertenaga. Actually berkoyan jugak la ilmu-ilmu baru yang aku dapat.

Seperti yang coach Mark William bagitau masa marathon clinic hari tu, bukan semua orang boleh lari 42km ni. Normal person yang biasa berlari pun boleh achieve 30km je. The rest of it comes with a price. No wonder la dulu-dulu aku jumpa ada kaum yang share bagitau running a 42km boleh bunuh diri. Now I know la tapi mintak dijauhkan Insyallah.

Decision untuk do the full marathon memerlukan komitmen yang tinggi & mental yang kuat. Berlari ni pun satu bala jugak. Bukan boleh layan sorang-sorang beb. Kalau setakat 5km or 10km boleh digagahkan lagi tapi bila milage training for long runs dah masuk 15km ke atas, boleh kena sawan.

Ok la, aku tak yah la mula citer dari awal aku dapat ilham nak try marathon, berjela jawapnya. To cut it short, after all those mid week runs & tireless long runs, alhamdullillah aku dah sampai milage tahap gaban. Pagi tadi aku baru complete 25.7km (16 miles ikut Hal's schedule). Actually for the second time reaching this plateau. First time masa aku training end of 2008 kononnya KLIM Ambank akan berlangsung bulan Mac 2009. After today's effort, aku terasa nak luahkan semua kat sini.

About the pengalaman & pengajaran, memang banyak. Sebab tu la aku nak rekodkan kat sini. Overall, MARATHON telah mengajar aku supaya menjadi a better person...secara keseluruhan. Obviously dari sudut health. Sepanjang hayat aku, ni lah period yang aku agak conscious dengan apa yang aku makan, minum & how aku spend time aku. Suddenly aku jadi dietrician pulak. Of course la conscious on runners' angle which diet which is high in carbohydrates, proteins & hydrations. Lemak tu tak payah cari la, almost semua serving kita ada. Aku jugak kerap check berat badan & lately take the effort to catat kat whiteboard...dah jadi freak ke aku ni? Takpe lah, looking at the bright side...it's a healthy lifestyle.

Second good thing is that stamina memang mantop bin pop! Meletup-letup beb. Aku sendiri pun tak sangka endurance, strength & recovery yang terserlah. Ini lah berkat training schedule yang teratur & tak ponteng. Kalau dulu-dulu dengar cerita orang run dari Bukit Aman ke Sri Hartamas lalu Bukit Tunku, cross Jalan Duta & lalu bukit bukau Plaza Damas...pergh! Giler tu. Hilang hakal ke? Sekarang, aku antara orang-orang yang giler berlari kat situ setiap hujung minggu...hehehe. Maybe sebab masa aku spend untuk lari ni yang obviously resulted to the overwhelming products. Patut la professional athletes makan tidur dengan sukan diorang 24/7. Cuma aku rasa stamina aku belum cukup melatup untuk aku mendisplinkan diri buat cross training hari Ahad. Bila milage dah tinggi ni, bangun tidur Ahad pagi lepas carbo load kat Dju Cafe antara yang paling nikmat dalam dunia.

Besides the knowledge about healthy foods & not, aku jugak dah hampir terjebak dengan ilmu kasut...kah kah kah! Bab cari kasut memang boleh menyebabkan oneself jadi gila! Tambah lagi dengan aku yang a bit particular (cerewet) & market Malaysia yang very limited. Dari magazines to internet sampaikan ke rak-rak kasut kat semua kedai sukan yang aku boleh capai sekitar KL, habis semua aku balun. Dalam diam-diam aku dah stock-up 3 pasang running shoes yang aku bangga.

Lately, after running all those days and hours, aku terfikir pasal running mechanics yang optimum supaya my runs become more economical. Sekarang dok kemaruk membaca apa je articles pasal run-mechs. Maybe sebelum ni aku praktikkan method yang salah, so today aku manage to apply and improve & paling penting avoid injury.

Eventually these hectic & tight routine masa mid-week runs & weekend long runs menyebabkan aku atur & plan ahead semua jadual aku walaupun kena look ahead up to a month punya takwim. Maklum lah, season macam ni bukan boleh tangkap muat je program. Zaman sekarang nak plan bercuti pun kena plan 6 bulan awal, especially bab booking hotels & flight.

Last but not least, besides knowing our own self inside & outside, we get to know the people around us. Make new friends from local running community & run freaks yang cakap sorang-sorang masa lari...hahaha! Tapi these people are cool. They average themselves as humble individuals & willing to share knowledge & all anytime any place. Maybe sebab running is a sport yang kita make direct contact dengan "earth" with those constant pounding lasting hours by hours. On top of that, aku jugak get to know kawan-kawan sendiri yang berlari 3 petang seminggu & 2-3 jam setiap weekend.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.