Monday, October 5, 2009

Aidilfitri ups & downs

Mujurlah ada jugak beberapa runs & cycles yang aku dapat buat sepanjang Ramadhan walaupun virus malas ada jugak sikit-sikit menggigit especially part hujung nak ke raya. All in all, dengan jaga makan, minum & tidur, insyallah aku dapat retain stamina. Maybe muscle aku kurang berkembang sebab diet aku pun kurang, maklum lah berpuasa.

Since KPI Ramadhan aku ditahap average (at least better than last year sebab kena sinus), sambutan aidilfitri aku pun agak sederhana jugak, on the expenditure point of view la. Takde la shopping sakan. Ada lah jugak rezeki dari sumber-sumber lain yang tak memerlukan aku & famili untuk berbelanja banyak. Alhamdullillah. Akan tetapi, aktiviti kekeluargaan di antara sanak saudara menjelang Syawal sangat meriah. Ziarah menziarahi di kampung tersangat meriah di antara pakcik, makcik, sepupu sepapat, dua pupu, anak buah & definitely all those ketupat, kari ayam, lemang pakcik bawak dari Tampin, roti jala, laksa dll. Mantap 8000 kali.

Workout telah bermula dengan grand seminggu selepas raya. Rupa-rupanya ramai yang tertunggu-tunggu. Hampir 10 orang kaum berkumpul kat rumah aku. Aku pun tak sure sama ada diorang ni nak mula situ sebab nak bedal mee bandung lepas ride or memang nak milage. Kah kah kah! Tapi takpe, all good. Turning up for the ride was at least a big leap from Ramadhan's hibernation for some. There were Alwin, Azahari, Hanchik, Saiful, Nizam, Deti. Bachin & Dicky kita orang jumpa kat bus-stop Batu 9. The menu was to get up Peres & Bukit Hantu & back to BTHO.

Hanchik, Nizam & Deti menambah milage kat basikal baru diorang yg depa purchased bulan posa hari tu. Memang looking forward sangat lah dengan kayuhan ni, especially untuk panjat Peres. Azahari dengan wheelset Reynolds baru beli dari ebay. Aku pulak mau try out C24 ler panjat Peres.

Memanjat Peres was something unbelievable sebab aku dapat cangkuk kat Alwin, knowing for his climbing strength. Dia cranking up big gears, aku spin till my hearts out. Maybe to the omission of a few grams from my bike. Too bad, a handful of us yang opted to get discounts by not joining up Peres & Bukit Hantu. We clocked total of 80km & bedal mee bandung at my place. Hari tu we all dapat panggilan Jockeys. Aku kena sediakan jockey's lounge nanti dalam plan house renovation. Hehe.

My runs thru the mid weeks was a bit substandard due to some adjusted evening plans which I decided to be prioritised. Aku dapat run Isnin & Selasa je. Khamis pi ziarah neighbour warded for diabeter & Friday came back late from meeting. Takde hal. I don't need to worry myself for the Ekiden Run on Sunday as long as I have my running muscles twitched.

Saturday, Alwin & me planned for a test ride with our aerobars. We picked the Ironman 70.3 loop in Putrajaya. It was a 30km route with rolling hills & flat-out flats. The aerobars assisted outstandingly at flat stretches. Memang berbaloi. Easily aku achieved 39-40kph at easy cadence...teruja 800 kali. Hopefully during Powerman, this gadget dapat bantu aku.

Ahad, Ekiden Run kat Putrajaya dengan kaum 10 orang 2 team. Camdek A & B. Tahun ni nampak participation sungguh cemerlang. Kaum Pacemaker vs kaum Chap Ayam Runners. Depa hantar a few teams. Team lain pun banyak jugak. Meriah la kira, compare dengan last year. Crowd dah macam event larian anjuran Pacesetter. Kalau tak silap, team aku placing 18th in our category & 48th in overall. Ok la. Alhamdullillah all went well.

We were served with another sport event took place same time & same venue. Ironman 70.3. Dapat lah aku tengok all those triatletes & super-triathletes beraksi, yang selama ni aku nampak kat dalam blog je. Ramai muka-muka yang aku kenal yang memang berkecimpung dengan sukan ni. A bit teruja tapi aku masih belum taksub dengan challenge yang dihidangkan. Bukan setakat tu, komitmen, masa & sacrifices among those yang lebih penting. Anyway, there is a plan to try the sprint tri next year up my sleeves & also to take up swimming lessons. See how it goes as we approach 2010 lah.

The remaining of my weekend was spent domestically. Neighbours datang beraya & aku sefamili pi beraya ke rumah depa. Tersangat meriah, especially for the kids where they had the chance to walk & laugh & play throughout the moments.

My downside of the week happened Thursday night. Handphone kesayangan telah disambar mat rempit masa kat Shell Cheras Perdana while I was walking towards my car from the cashier. 8 juta kali tahap kemarahan aku bila setiap kali aku ingatkan tragedi tu. Ada lah agaknya hikmah Allah disebalik ni semua. Aku perlu redha. Amin.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.