Monday, September 6, 2010

Last Kopek Ramadhan Night Ride & Salam Aidil Fitri


Kalau la dapat angpow raya dalam bentuk ni alangkah bahagianya
Deti did the invitation this time since aku masih 50-50 untuk sesi letihan selepas peristiwa weekend lepas. Alhamdullillah, menjelang Jumaat, tahap keterujaan kembali untuk bersama-sama dengan rakan-rakan.

Malam tadi telah terbukti kehandalan masing-masing merempit semakin terserlah. Al-maklum aje lah, dah last kopek dapat main embun dengan kawan-kawan. Lepas ni, kalau semangat tak berapa kuat, mahu nya 2 minggu tayar tak bergolek. Tapi tu bukan aku la. Full swing letihan akan bermula sebaik aje matahari terbit pada 2 Syawal. Eceh! Hopefully semangat aku akan tegar pada pagi raya ke-2.

We missed a few fellow cyclists malam tu. Jaja sakit mata & perhaps Ziff decided untuk bedal daging waktu berbuka puasa. The rest was the usual gang. I think there were 15 of us. Lost count sebab ada a few faces yang tenggelam timbul dalam kegelapan malam macam biskut chocolate chip. Let me recall the members & termasuk sekali gajet-gajet baru pembuka semangat :

1. Deti - bartape Most putih baru
2. Nizam - helmet Bell Sweep baru
3. Shuk - jesi Crossroad raya
4. Yim - jesi HTC Columbia hensem
5. Zakuan - lost count of his new stuff...selalu sangat benda baru
6. Azmar - rakan menembak
7. Nik Raiha - kasut tri cycling baru putih melepak
8. Tony - temankan Nik
9. Fairul - the silent cyclist
10. Bahri - planning to get a new Lazer Genesis
11. Doc. Taufik - orang kampung cyclist
12. Shah - geng menembak jugak
13. Rizal - rider Kuota
14. Kawan Rizal yang sentiasa mencangkuk dia.
15. Aku
16. Ada lagi dua orang yang tak sempat aku nak interview tapi sorang tu pakai Specialized Tarmac putih hensem.

Atas beberapa sebab besar, kayuhan malam tu penuh dengan aksi tembak menembak. Sebab pertama, Nik Raiha ada Tony untuk temankan dia kat belakang. Sebab kedua, budak-budak ni dah 2-3 minggu tahan sabar nak menyetan. Aku rasa malam tu semua lepas geram. Tapi aku tak. Maksudnya bukan aku yang initiate those attacks, cuma contribute la sikit-sikit.

Kayuhan bermula at 10.30pm. Tapi sebelum tu keadaan agak meriah bila bertembung dengan kaum RBU yang dah lama sangat aku tak berjumpa. Ijam, Zaki, RayZeef, Syah, Ian. Seronok sungguh. Diorang pun mula la belek-belek basikal sorang-sorang tapi masih lagi tak nak tanya lebih-lebih. Aku faham, ini kes takmo termakan racun kalau dah mula bertanya. Alhamdullillah semua nampak sihat & ceria seadanya. Hopefully dapat kembali berlari dengan diorang lepas raya.

Route malam ni sama je macam last week. Aku malas nak work out route baru. Lagi pun bagus untuk semua since route sama kurang possibility nak sesat. Aku tak plan nak balun, even nak lari lepas ride pun masih 60-40. Rasa badan macam kurang kick lepas berbuka. Maybe kurang minum air, since cuaca pun boleh tahan terik sehari dua sebelum tu.

Aku banyak bersembang dengan Shuk kat belakang group seperti yang kita orang plan. Banyak berkisar sekitar basikal. Geng 606 dah mula nampak mengeluarkan taring kat depan tapi aku tengok je. Jiwa ku tercabar bila sampai di kaki bukit yang panjang sebelum Alamanda. Aku nampak ada Geng 606 yang dah mula berterabur tercicir. Ni peluang untuk aku catch up. Ada pulak Azmar kaki lambung. Apa lagi? Adegan memanjat pada 85% HR pun bermula sejauh 1km. Sampai kat puncak, masing-masing menghembuskan nafas lega.

Regroup tempat biasa kat simpang Alamanda & sebaik Nik & Tony sampai, group terus bergerak tanpa melengahkan masa. Nik masih dalam tahap pengajian clipless pedal jadi kami semua berteriak dan bersorak masa Nik nak mula kayuh & pasang clip. Fuh! Kami lega setiap kali dia berjaya.

Macam biasa, perjalanan patah balik ke PICC tak akan lengkap tanpa aksi tarik menarik. The usual suspects were in the group. Too bad Shuk & Yim tak dapat ikut serta. The keyword is to get hold of the group and cangkuk all the way. Lagi sekali kami menguji tahap treshold untuk laluan flat ke PICC. Puas hati tahap gaban.

Another regroup tapi kali ni Nik terpaksa akur dengan kekuatan tarikan graviti. Nasib dia landing kat Deti instead of atas jalan. Kalau tidak semakin lebam ler tapak tangan dia hasil dari jatuhan practice dia kat rumah. Ada la sikit iklan di tengah ke-pongeh-an menembak tadi. Kayuhan agak sopan dari situ ke arah persimpangan MEX highway tapi aku dapat saksikan muka masing-masing yang menyimpan seribu hasrat untuk menguji tahap kelajuan halilintar.

Sebaik aje lepas persimpangan MEX, all hell broke loose. Tepat sangkaan aku, sebab aku pun turut sama terjebak. The usual suspects : Azmar, Deti, Nizam, Bahri, Zakuan, Doc Taufik & aku. 8km flat all the way towards the KLIA toll plaza and we managed to tingled around the 38kph mark. Sesekali ada jugak aku tembak 40kph tapi takde la lama - saja test water.

Lepas U-turn and regroup kat tol, kayuhan kembali sopan semula ke arah Putrajaya. Tapi idak ler lama sangat sopan budak-budak ni. Deti tak habis lambung aku untuk up kan pace. Ye lah, aku jugak yang kena jadi budak jahat. Layan. Nik, Tony and Fairul dah start kayuh awal lepas regrouping tadi, so they have the 1km advantage. Sorang tukang lambung, sorang jadi kambing hitam & yang lain follow aje.

Dah puas layan flat route, the remaining 10km ada la sikit-sikit bukit. Basically bukan bukit pun, cuma flyover and interchange di sekitar Putrajaya. Kat sini la aksi tembak menembak diteruskan untuk menguji ketahanan kaki & jantung mengejar gelaran Raja Bukit. Cukup la kot. Kayuhan kembali ke PoJ melalui Alamanda & rumah PM kami kayuh slow & dapat habis sekitar waktu yang sama macam minggu lepas.

Aku tidak bercadang untuk tambah kelengitan dan terpaksa untuk tidak berlari & join sesi teh tarik dengan rakan-rakan. Ada geng RBU yang menunggu kat Double Trouble & geng yang lain ke mamak yang biasa. Aku, Nizam, Deti & Doc Taufik selaku orang sekampung decided untuk have a quick bite kat kedai area kampung je since masing-masing kena berehat awal untuk esok hari yang penuh dengan komitmen lain.

Since ni kayuhan terakhir untuk Ramadhan tahun ni, aku rasa group ride berjaya especially geng beginners dapat join & attendance boleh tahan mantap. Apa kan daya aku tak mampu untuk kayuh sehari & berlari sehari dengan RBU. Maklum la aku bukan segagah mana pun. Tapi dengan kehadiran kawan-kawan pada setiap Jumaat malam, cukup untuk kita kembali semangat mengejar title Weekend Warrior. Hopefully sesi letihan dan latihan sebaik lepas raya akan lebih tegar.


Dengan kesempatan yang masih ada ni, aku juga ingin sangat mengucapkan Salam Aidil Fitri pada semua sahabat handai yang sudi membuang masa ber-gebang kat sini. Aku pohon ampun dan maaf di atas apa jua salah & silap di dalam pertuturan bahasa sewaktu menulis & memberi komen di sini mahupun di blog-blog lain. Ampun kan ye. Semoga semua sahabat dapat bersama-sama menyambut hari yang istimewa ini dengan orang yang tersayang & sekaligus mengeratkan lagi ikatan silaturrahim di antara kita.


20 comments:

  1. Yeay #1!!!

    Selamat hari raya bro!
    blog update mmg 'sopan' tak hengat!! hahaha.

    ReplyDelete
  2. Fuh! Masih ada perlumbaan komen ye? Tahniah bro!
    Terpaksa blogging guna bahasa rakyat sebab minda international aku beku bulan posa ni :D

    ReplyDelete
  3. fullamak...cantik la gambar rumah kampung raya tu..tabik sapa yg ambik.
    Diket, condolence psl father kau. aku sepatutnya tak nak cakap, dah cakap, nanti teringat, tak sedap pulak, tapi...i admired your courage utk turun mlm jumaat lepas.
    Mmg malu nak tanya pasal beskal tu..huhu...

    ReplyDelete
  4. Apa citer pasal malam jumaat ni?

    Selamat hari raya, Diket. Maaf zahir dan batin.

    ReplyDelete
  5. Selamat hari Raya diket...Zaki banyak nak tanya pasal beskal tu..yelah tahun depan nak buat Ultra..lepas tu Tri..lepas tu ntah ler..he he

    Ijam diharap dapat kurangkan aktiviti panjat pokok dimalam hari, takut-takut terbabas sehingga dinihari..:)

    ReplyDelete
  6. Itu gambar copy & paste la Ijam. Pelagiat ke nama dia?

    Terima kasih Ijam. Peristiwa yang lepas hanya tinggal kenangan & hanya mampu mengiringi doa. Kita yang masih hidup ni perlu teruskan perjalanan.

    Lain kali jangan malu2 nak tanya pasal basikal. Tanya aje.

    Sama la kita Kash. Citer malam jumaat kena tanya geng RBU yang melepak malam tu. I was not there.

    ReplyDelete
  7. Kak June, sama-sama la kita. Jemput la beraya to my mom's house if you're in JB. Boleh sembang panjang.

    Thanks Ray. Sama la kita. Berhati-hati memandu Exora hensem tu ye.

    Banyak projek Zaki tu. Kita kena support all the way. And kenapa Ijam panjat pokok?!

    ReplyDelete
  8. Pandai kau teka, mmg aku hayun daging untuk berbuka, memula bantai BK whopper pastu layan McD Mac Chicken spicy super special hehe.

    Malam tu walaupun hati penuh dgn semangat nak join ride tapi terpaksa hantar maid aku kat LCCT pastu terus balik rumah mom in law aku kat Banting.

    Takut aku baca korang merempit tu (tapi buat gian mahu kayuh lagi) :D Its great knowing so many runners and riders this year.

    Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin to you and your family :D

    ReplyDelete
  9. Salam Aidilfitri kepada semua! Maaf zahir dan batin dan hati2 di jalan raya tuh. Kayuh, jangan lupa kayuh tuh.

    ReplyDelete
  10. Kagum saya mendengar cerita tuan. Tuan & rakan2 memang hebat berkayuh...

    Anyway, Selamat hari raya, maaf zahir batin. Hamba minta ampun maaf di mana terkasar tersalah bahasa selama pergaulan kita...

    Kalau lalu Muar, singgah parit jawa bro!

    ReplyDelete
  11. Ziff, segala BK whopper & Spicy Mc Chicken kena kasi lebur tu bro. Cepat. Sebab come raya, macam2 stok daging akan masuk. Nanti Merry tak sanggup nak pikul kau.

    Happy holiday Yim. You pun berhati-hati bersama Pooky yang dicintai ye.

    Tu bukan hebat la Zack Yui. Itu heb-hat nama dia. Thanks for the invite bro. I'll keep that in mind :)

    ReplyDelete
  12. Selamat hari raya bro.maaf zahir batin.yang pakai Kuota tu BEDUL... :)

    ReplyDelete
  13. Rumah kayu itu sangat cantik, memang impian saya nak duduk rumah kayu di hari usai kelak.

    Selamat hari raya, Diket & keluarga!

    ReplyDelete
  14. saya sangat jaki! cangkuk tu tolong reserve sket pas raya ye

    selamat hari raya to u & family!

    ReplyDelete
  15. Salam Aidil Fitri abang Rus. Aku pohon ampun & maaf juga bro. Maaf kan ye. Aku dapat tau Bedul duduk area rumah aku jugak.

    Ye la Haza. Kat mana boleh jumpa rumah cantik macam tu ye? Kalau ada pun resort. InsyaAllah mudah-mudahan impian menjadi kenyataan. Sama la kita. Salam Aidil Fitri to you & family.

    Jangan jaki Jaja. Lepas raya banyak peluang lagi. Basikal berabuk takpe, boleh lap.
    Salam Aidil Fitri to you & family as well.

    ReplyDelete
  16. Selamat hari raya, mohon maaf zahir dan batin jugak bro! Semoga bergembira di samping keluarga. Lepas raya, kita jumpa lagi!

    ReplyDelete
  17. Selamat hari raya bro yang bermuka muda.
    Ada gak last kopek, I kopak terus

    ReplyDelete
  18. selamat hari raya aidilfitri utk diket satu famili. duit raya tu tinggalkan sikit utk kitaorg ;)

    ReplyDelete
  19. Deo, sama-sama lah kita ye. InsyaAllah lepas raya kita jumpa.

    Salam Aidil Fitri to you & your family Doc! You're not kopak la, not yet. Good luck with PBIM!

    Selamat hari raya tsar! duit raya kalau rate atuk, tinggi nih :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.