Monday, December 12, 2011

Chin Woo Biathlon

First time untuk aku ni, yang baru nak berjinak dengan event berkuak. And from the look of it, aku masih lagi gabra tahap cipan gelabah kena kejor. Sampai 3-4 kali keluar masuk washroom & memanjang aje dahaga. Uish!

Pool terbaek setakat ni yang aku pernah kuak :]
The night before, kaki masih stiff hasil Tibi Run & jalan-jalan layan gajah. Kerisauan & keraguan melanda. Bangun pagi pun masih lagi ada samar-samar kejung. Ku iringkan doa semoga urusan di Chin Woo dipermudahkan. Amin.

Dalam golap sejuk 6.30 pagi Ahad, maka kedengaran lah enjin motor Azmar yang mirip motor Husin Kak Limah memasuki simpang kampung. Dah masuk dua pagi berturut-turut aku meredah sejuk Suboh ke race venue. Teringat zaman ber-LSD & season berlari dolu-dolu.

Kids' Cat dah bermula. Kelihatan mereka berlari keluar Stadium Chin Woo dengan riak muka yang penuh keyakinan & memikul seribu pengharapan ibu bapa. Kategori umur dilepaskan berperingkat & aku semakin gugup & gabra bila melihat acara renang berlangsung. Dua persoalan utama yang dok bermain di minda ni macam langau : (1) Mampu ke aku berenang 800 meter dengan 32 kali (laps) ulang alik?! 32 kali tu beb. Mau biru mata hitam ku kelak.  (2) Mampukah aku men-save kan kaki ku dengan mengurangkan kicking so that saki baki fuel ada sikit lagi untuk survive run 7km afterward?

Sambil mengelamun kerisauan, aku perhatikan Syah swim dengan tenang membelah air. Sekali sekala kelihatan dia bertembung dengan lane partner dia. Hehe. Suddenly aku teringat yang goggle aku kat motor! Alamak. Kalut tak tentu pasal. Naik atas semula amik goggle. Then turun semula diri tepi pool cuba nak bersembang dengan brader yang pada perkiraan aku, maybe same category dengan aku.

"You lane nombor berapa?" tanya brader kat aku.
"Oh?! Ada nombor ke? Eh?! Kat mana nak tengok?", kekalutan suara getar aku bersambung semula.
"Tu kat board area orang ramai-ramai berdiri tu", jawap brader.
"OK. OK. Saya pi check jap. Terima kasih bang", apa punya sengal ler aku, benda macam tu pun aku gagal berfikir. Choit!

Ada 24 lanes disumbat semua peserta Mens Junior & Senior Veteran satu kolam berlepas sekali satu wave. Hamik ko! Dah serupa ikan mackerel chap ayam! Kena pulak tengah sibuk usya lane list, maka berkenalan lah pulak aku dengan lane partner aku.

"Ooooo...kita sama lane lah uncle", sapaan aku sebagai tanda perkenalan.
"Bagus bagus. Eh? Ini ada 'plice' ka?", jawap uncle.
"Huh? Apa plice?"
"Itu plice la. Wang. Wang. Itu menang boleh dapat wang ke?"
"Ooooo. Hadiah? Saya tak tau la uncle. Boleh tanya sana orang pegang itu mic (emcee ler tu)".
"Kalau ada wang aaa...saya mau lari kuat sikit. Boleh dapat hadiah. Swim pun boleh laju sikit."

Fuiyo! Uncle ni giler confident! Caya la uncle. Aku jugak yang tercungap-cungap usap dada masih suspen. Maka berkumandang lah suara emcee memanggil-manggil kami golongan tua untuk masuk kolam. Burrrr! Aku lane 18. Azmar lane 24 (dia terpaksa masuk set-set tua sebab dia pakai bib Women's Cat). Hehe.

Uncle tadi sambung sembang masa dalam pool...

"You swim macam mana?"
"Saya macam ni je uncle, freestyle", sambil aku menggayakan tangan. "Uncle swim sama style ke?"
"Oooo...saya kolok-kolok la. Mahaya sama awak"
"Apa tu kolok-kolok?"
"Itu katak la. Serupa katak kaki bukak maaa...awak kasi saya swim dulu la".

Chewah Uncle ni. Nak bagi dia depan pulak. Macam mana gaya aku nak memotong kalau macam tu? Silap haribulan kena taichi kuda. Dari lane 17 sampai ke 24 takde string. Satu lane dua orang. Dah serupa macam tempat berkubang. Kena tanpa string, acara bumper car akan sure terjadi. Kompom benjol kepala sorang-sorang berlaga.

Aku dok usya gak lanes yang ada string kot ada yang kosong. Tu dia aih. Don Khor dok panggil sesaper nak sumbat sebab memang ada lane yang sorang je. Cantek. Aku pun pi. Salam dengan partner baru, uncle jugak tapi sempoi sikit. Aku request tukar, bagi aku sebelah kanan sebab senang aku nak guna string sebagai guide di jalan yang lurus.

Last climb to finish line (Photo : Tey)
Priiiiiit! Old skool style kami bermula berkuak. One thing obvious about Chin Woo's pool, memang air bersih & not so chlorinated. Walaupun old skool pool design. Macam mana aku nak kira laps ni? 32 tuh! Of course ada marshall dok kira kan each swimmers tapi aku kena gak calculate myself. Senang citer kira 10 dulu lepas tu lagi 6 setiap kali aku jumpa balik muka amoi marshal tu. Hehe.

Zus zas. Zus zas. Aku rasa aku overlap uncle ni 3 kali. Dia breaststroke je, sebab tu la aku laju sikit. Sikit je.   Syiok jugak beb layan. Ada gak cuba jeling-jeling swimmers lain, kot la depa dah kawtim & tinggal aku dengan uncle je. Hahaha. Ramai lagi. Bagus.

4 more laps. 3 more. 2. Last lap! Yeahoo! Aku ucapkan terima kasih kat amoi tu dan di balas dengan senyuman manis membuatkan saat kegembiraan aku makin ter-kamjat. Hehe. Azmar dah ready berkasut, dok tunggu aku. Syah dah lama la selesai race dia, dah bedal nasi lemak sebungkuih & dok amik gambar kami.

Menggeliat bagai aku nak sarung running vest sebab badan basah & vest ketat. Cheh! Nasib baik tak terkehel tangan. Huf! Huf! Huf! Naik tangga & keluar dari kawasan stadium & terus ke jalan besau. Kaki Alhamdullillah respon baguih cuma aku takmo test lebih-lebih sebab masih awal. Total 7km. 3 laps pusing Stadium Negara, I meant ikut laluan jalan luar - Jalan Maharajalela - Jalan Hang Tuah - Jalan Hang Jebat.

Selisih dengan Hsing Ling on our way out, when she was on her final climb to finish. She looked so focus. Only to find out later that she got 5th place. Patut ler. Good job for her.

First lap, aku & Azmar sembang sikit-sikit sambil ikut pace mantan Ketua Reban CAR, bro Ramlan. Not bad. Habis first loop, seteguk air kosong kat water station, amik getah & continued with second lap. Sedap sikit rasa kaki. Azmar mula mengorak pace baru...lebih laju ler of course. Aku mencangkuk selagi boleh sebab memikirkan hanya tinggal last lap aje.

Hari ni takleh dressing PCPJ sebab nak berkuak (Photo : Jason Thai)
Complete second lap, kaki aku dah boleh pikiaq sendiri. Injap turbo throttle dah terbuka luas. Entah mana datang fuel disel (seludup dari Siam kot), stride semakin gagah sebaik kami lalu depan Masjid al-Bukhari, Jalan Hang Tuah. Lazat. Approaching water station for the final ribbon (getah ikat rambut, memang Kaklong suka sangat aku masuk race lepas ni) & ramai pulak photogs, makin bergaya pulak aku berlari. Poyo.

Bukit kaw-kaw naik ke stadium Chin Woo memang aku kena tawan tanpa sedetik keraguan. Makin panjang stride aku waktu last climb tu. Puas hati & bersyukur segalanya dipermudahkan. Ada sorang aunty VIP kalungkan medal & se-tin Gatorade diberi untuk replenishment. Ter-kamjat kali ke-2 bila aku disergah oleh uncle 'kolok-kolok'. Dia sampai lagi awal!!! Mak aiiih! Betul punya champion la uncle ni. Tabik aku. Sempat aku ber-posing dengan dia sebab bib number kami in sequence. Hopefully dia ada Facebook boleh aku tag gambor aku. Keh keh keh.

Overall, it was a nice event. Nice in a sense that we get to enjoy because it was an enjoyable organised one. Rasa macam family day je, maybe sebab ada kids participation. And also maybe sebab it's a Biathlon where  the absence of high-tech bikes like triathlons make event nampak lebih pro-like atmosphere. Ye la kan? Biathlon cuma ada goggle & kasut lari. Next year? Of course, if dipanjangkan umur & sihat tubuh badan. Plus, with more kaums to join. Sriaaap lambung! :]

Beza 2-3 minit dengan brader No.5. Tahun depan kasi sriaap :]
(Photo : Tey)

9 comments:

  1. swim dalam kolam boleh ler runcit-runcit Kak June. Bagi laut kalu...ter-kamjat jugak :]

    ReplyDelete
  2. Powerlah King! Bektubek race tu... lagi sikit pulak tu nak naik podium fuuhhh... when I turn junior veteran, I want to be lik Diket! Congrats!

    ReplyDelete
  3. Mana ada power Deo. Kalau power dah berdiri sebelah Richard Tang tu. Keh keh keh. Kau pun samo je bertubek seribu satu malam. Yang penting kita iklhas & enjoy bro :]

    ReplyDelete
  4. Hahaha...ketawa, ketawa jugak tapi nak swim kolok kolok pon aku tak reti kuikui
    Tahniah bro! Hopefully kau boleh revenge kat uncle kolok kolok tu next year hikhik

    ReplyDelete
  5. Keh keh keh. Revenge tu idak ler Zack. Tapi alang-alang nak competitive, saing dengan Richard Tang teruih... :]

    Kau bila nak swim pulak? Asyik berjalan berlari aje

    ReplyDelete
  6. Chin Woo-ah (as in 'Woah') dasaaattt abg Diket kita! Terbaeekkk!

    ReplyDelete
  7. Zack, budak muor semua main parit, mana boleh takut air :]

    Sebut betul-betul tsar. Mulut tutup sikit, nanti masuk lalat :]

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.