Tuesday, February 7, 2012

S1

Running took a side step. Blog updating pun took a faceplant. Long weekend holidays come and go like a dash. An abrupt plan was tabled out to compensate the adrelanile rush come free time, else I'll be holding up the pressure build up. S1 was the answer.

Terpaksa simpan Adidas Response Cushion 20, baru sekali pakai LSD. Kena substitute dengan S1. Memperkenalkan S1 yang dah berhabuk sejak setahun lalu diterbangkan dari Colorado ke Chicago dan finally to Subang. Phew! Jauh dah milage S1 ni. Hehe.

Dengan sengsara merawat archilles aku yang sedikit sebanyak menghambarkan keyakinan berlari, aku juga turut menjeling CAAD4 yang berdiri lesu di sisi tangga. Aku & ia memerlukan tiupan nafas baru. Tambah lagi dengan pembukaan lembaran tahun baru.

Plan asal nak tunggu bajet terpaksa aku modified. Hanya dengan modal sedia ada, aku decide untuk swap komponen dari CAAD4 terus masuk ke S1. Berdebar menunggu masterpiece terkini hasil dari bantuan kerjatangan & kemahiran ex-rider kebangsaan Panjang. Sriap pap! Dua hari settle.

The 2009 CSC Team Race Bred Winner

Maka bermulalah perjalanan aku & S1 menempuh perjalanan baru kami. 

Aku mula berjinak-jinak semula dengan sahabat lama yang bernama 'trainer'. Maka bermulalah pertapaan di atas 'trainer' sambil ditemani koleksi playlist terbaru yang aku compile khas dari Adele 21. Nafas baru ler katakan. Cuti CNY macam biasa majlis pelancaran bermula dengan kayuhan lawatan persahabatan melawat kawasan ke Hulu Langat especially ke kedai roti canai feveret Batu 18. 

Det : Macam mana rasa frame baru bai?
Aku : Rasa? Setakat hari ni, rasa baru je la. Ngeh ngeh ngeh.

Second ride, kayuhan mencapai awan naik Genting Peres sudah menjadi kewajipan. Sekali lagi S1 berhempas pulas bersaing dengan rakan-rakan baru menjejak badai. Semakin aku dapat merasai & mengenali karakter S1. Binaan dari material & geometri 'race bred' pasukan CSC 2009 yang diperkenalkan ke dalam S1  dapat aku rasa setiap kali 'power transfer' disuntik. Tidak ketinggalan juga, ketepatan haluan Fork 3T Funda menerkam setiap selekoh menuruni Genting Peres menambah keyakinan.

2010 Team Garmin Cervelo Ride

Walau hanya berbekalkan milage 84km, weekend yang seterusnya aku telah decide untuk melawat pekan Port Dickson. Hampir 30 orang, bagaikan get together ride bersama geng kayuh yang dah lama tak bertemu, kami menghabiskan kayuhan 120km dengan senyuman kepuasan terukir di setiap muka yang dah mula berkilat dek panas.

Aku lebih yakin bahawa penggal pertama 2012 akan lebih dihabiskan bersama S1. Dengan routine harian yang sememangnya sibuk dan tidak menampakkan window untuk aku kembali berlari, tambahan lagi dengan kudrat aku yang semakin dimamah usia, mungkin plan terpaksa diubah. Dengan berbekalkan pengalaman dan asam garam kami bertahun-tahun, aku yakin our fellowship of riders akan memberi peluang untuk sajian kayuhan yang lebih meriah untuk 2012. 

Sejenak juga aku terfikir, berbanding dengan sukan larian, cycling is a team sport actually. I know that I will be and actually have been missing the camaraderie of group running, I don't miss it from cycling. Tak pernah. There is always the fellowship thingy. In fact, as I can recall, it was ever since I started way back ten years ago! Especially when you get the chemistry and the click, you'll be stuck together like Lance and Hincapie for seven years of tour. Anyway, it is just my little thoughts....pinjam kejap ye :]

By the way, pro riders don't call it a team sport for nothing, right?

My roti canai bread winner :]


10 comments:

  1. fuiyooo bro cun nyaaaa.... makin mantap laa lepas ni berkayuh. apa kata nanti kayuh gi Siam, pastu sambung lari kat sana? barulah adil dan saksama antara Cushion 20 dgn S1... hehehe

    ReplyDelete
  2. idea hang memang 'A'. tapi kenapa Siam? kenapa tak Berlin terus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Latokkk aaa, sudah pandai guna istilah faceplant bagai..heh heh
      selamat berbasikal berjemaah! Hati2 sket guna Adele sebagai playlist sebab syahdu sangat , boleh menjemput tidur.
      p/s aiyaaa..apsal la susah beno nak comment kat sini sebab comment box asik ilang.

      Delete
    2. ooo...itu istilah faceplant dah lama dalam kamus berbasikal saya :]
      tak perlu risau dgn kesyahduan Adele & ketiduran sebab kalau atas trainer kompom tak jatuh, cuma risau air liur basi je

      p/s. mintak maaf dgn kesulitan teknikal meng-komen. saya pun tak faham kenapa. hmmm....

      Delete
  3. cycling is always a team sport. sampai sekarang kak pah ingat sampai bila2 one of my fren kayuh reverse peres dengan saddle tercabut. silap henjut bukit, memang dah jadi adik badik elton john la. tiap kali jumpa je kawan tu, mesti dok repeat cite yang sama je, hehehe

    bila lagi nak dating dgn S1 ni, weehuuu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesian betul ur fren tu. kalau dia amalkan sampai sekarang kayuh tanpa saddle, kompom dia pegang title KOM 7 keturunan. semua kilang saddle boleh lingkup.

      S1 ni level2 sweeper je, paling koman pun dating dengan anje je. keh keh keh :]

      Delete
  4. S1 to stand for Shakhir1 ye? Gandingan mantap! Terbaekk bro!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takde mantapnya bro. Runcit-runcit syiok sendiri je. Janji happy kepala tak kusut :]

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.