Wednesday, October 17, 2012

Tripping - Langkawi D3


Day 3

Pagi kedua kami teruja pulak dengan island hoping. Terutama aku, yang teringin sangat nak ke Tasik Dayang Bunting. Tapi cuaca agak mendung. Dari kejauhan kelihatan awan hujan berarak mengelilingi pulau-pulau berdekatan. Sahabat travel agent memberi pendapat, jika hujan aktiviti island hoping agak kurang enjoy. Namun kami berserah kepada yang Maha Esa & Abang Cad yang bakal menguruskan trip kami.

Naik bot kecik aje dari tepi jeti feri besar-besar tu. Bot kami muat-muat lebih kurang 15 orang, siap berbumbung & bertingkap. Kami meninggalkan main island tanpa aku ketahui ke mana pakcik kapten nak bawak kami. Memang laju. Pengalaman aku menghentak punggung seperti ke Pulau Manukan dulu berulang kembali. Nasib baik bot pakcik ni ada banyak kusyen. Muka yang dari tadi penuh senyuman dah berubah jadi kelat tatkala setiap kali bot menghentak ombak, or was it the other way? Tak kisah la, tapi memang dah mula fikir “bila ler nak sampai ni bang?!”. Hehe.

Pulau Beras Basah jetty

Aku rasa almost 30 minit kami berlabuh di jeti Pulau Beras Basah. Cantik pantainya. Putih bersih pasirnya dan panorama keliling oleh pulau-pulau kecil bersebelahan dah rasa macam di negara lain. Sayangnya aktiviti kami hanya terhad kepada melepak di pantai itu sahaja sebab topografi pulau yang menghimpit pantai tersebut dengan batuan di kiri dan kanan menghalang aktiviti menjelajah. Lagi pun, aku bersama family dan kelengkapan juga kurang. Kami just chillax sambil melayan monyet-monyet yang dah mula menunjukkan tanda-tanda ‘minat’ kat kami.

Let's do the Tarzan stuff!

Satu jam kemudian, pakcik bot sampai tatkala hujan sedang lebat turun. Begitu juga dengan bot-bot pengunjung lain. Aku rasa memang pengusaha island hoping memang setting timing semua lebih kurang. Maybe atas sebab-sebab jika berlaku kecemasan dan sebagainya.

Bot kami berlayar di balik-balik pulau-pulau kecil yang sangat indah. Ada pulau yang menunjukkan tanda-tanda berpenghuni tapi pulau-pulau yang kecil mungkin tidak. Terdapat juga pulau yang tanpa pantai, hanya gerigi batuan tajam yang curam membentuk geografi yang sangat unik. Sambil-sambil itu juga, aku cuba explain kat anak-anak ciri-ciri pembinaan pulau ini. Jadi cikgu geografi pulak. Hahaha.

Kelihatan juga banyak bot-bot island hoping lain yang bertebaran di merata tempat dan di sebalik pulau-pulau lain. Memang pakej perlancongan Langkawi merupakan salah satu punca rezeki orang-orang tempatan. Alhamdullillah.

Pakcik memberhentikan bot di tengah-tengah sebuah teluk yang agak tenang airnya. Hujan dah mula berhenti. Aku membuka pintu hadapan bot dan menjengukkan kepala, lantas aku terpukau apabila menyaksikan puluhan burung helang berlegar-legar memenuhi angkasa. Satu fenomena yang belum pernah kami lihat, burung helang liar yang bebas berterbangan di habitat semulajadi mereka, dan bukan burung helang yang terkurung di zoo.

Kenapa aku rasa ayat aku dah macam karangan UPSR?! Ceh...

Sekali sekala kelihatan helang turun ke permukaan air menyambar kulit ayam yang dilemparkan oleh pakcik bot. Tatkala ini aku hanya mampu berpuas hati dengan foto yang diambil dengan Blackberry. Tak berapa nak cun sangat, unless ada DLSR yang boleh zoom, memang aku boleh memang award National Geographic kot. Hehe. Kami leka memerhati pemandangan semulajadi tersebut. Satu keajaiban dalam penciptaan Tuhan yang Maha Berkuasa.

Aku expect our next destination should be Pulau Dayang Bunting, since waktu dah pun menjelang tengahari. Island hoping dijangka complete by 1.00 p.m. gitu.

The Plane! The Plane!

Setibanya di jeti Pulau Dayang Bunting, kelihatan dah ramai orang. Yang baru sampai & yang dah beratur untuk naik bot untuk pulang. Sama ramai. Bot pun sama banyak, terpaksa queue untuk mengambil dan menurunkan penumpang di jeti yang sempit. Tapi keadaan masih terkawal di mana aku harap tidak akan berlaku sebarang kekecohan macam cerita Pendekar Bujang Lapok. Hahaha.

Sebaik aku menapakkan kaki di tanah, kami sudah disambut dengan pemandangan monyet-monyet. Aku jangka akan berlaku sesuatu di antara dua sepsis primate ni jika keadaan membenarkan. Sedetik kemudian, sebaik kami melangkah menuju ke pulau, telah kedengaran jeritan seseorang. Benar sungguh dah jangkaan ku. Monyet telah panjat di belakangnya dan ingin meragut botol susu anaknya. Normal untuk hidupan liar sebegini bertindak liar dan begitu rakus meragut. Aku hanya mampu berpatah balik dan membantu supaya monyet tersebut tidak mengambil tindakan agresif lagi terutama terhadap isteri dan anak kecik lelaki tersebut. Dia dah dapat botol tu dah cukup baik dia tak kacau lagi.

Tak sampai seminit, satu lagi kes ragut berlaku di baris hadapan. Seorang kakak juga telah diragut di mana roti Gardenia menjadi habuan. Takpe lah kak, anggapkan aje sedekah. Janji kakak selamat tak di per-apakan. Anak-anak aku dah mula berkepit dengan aku, rasa takut. Sedangkan aku cuba tenteramkan mereka dan cuba explain bahawa monyet hanya akan menyerang jika ada makanan pada kita. Kalau takde apa2, tak payah nak risau.

Tapi, I was informed that monkeys kat Bali dah hupgrade. Depa ragut barang kemas in exchange with food. Setakat earings or Oakley tu aku rasa depa dah ada catalogue kot. Kih kih kih.

Pendakian mirip Telaga Tujuh bermula sebaik kami meninggalkan perkarangan jeti, akan tetapi tidak terlalu jauh. Sejurus kemudian kami telah dihidangkan dengan pemandangan tasik yang sangat memukau.


Without the trees blocking the view, it should be cantek

This one cilok from Google

Aku terpanggil untuk terjun tapi malu-malu kucing. Puiii... Umar dah excited nak terjun. Tasik tiada pantai hanya kemudahan platform disediakan untuk pengunjung. Teringat pulak macam pengalaman terjun kat PD Tri dulu. Keliling tasik membentangkan pemandangan cerun-cerun curam. Papantanda menunjukkan kedalaman tasik mencecah 30 kaki. Umar sewa life jacket. Ayah teman Umar. Pakcik bot bagi sama aje masa 1 jam, which is tak lama actually. So tanpa membuang masa, Amir, Umar & ayah terjun tirup menikmati kesejukan dan kesegaran air tasik. Ayah terjun dengan track bottom & t-shirt terus. Sakai betul ayah ni. Takpe, takde masa nak tukar pakaian renang. Bedal.com la katakan.

Settle island hoping. Kami check out dari motel & check in pulak chalet kat Pantai Chenang. Masa untuk chillax suasana laid back. Konon.

Area Pantai Chenang saling tak tumpah dah mirip-mirip Feringhi Walk. Penuh dengan foreigners dan kedai-kedai yang majoritinya cater untuk foreigners jugak. And penuh dengan beach hotels, beach chalets, beach motels, water sport facilities dan segala jua benda yang berkaitan dengan beach & air. Sampaikan locals pun dah jadi beach boys and they started putting up beach joints ala-ala surfers' joints gitu la. 


From Pantai Chenang to the rest
of the world

Kami just grazed along the beach. Rain just stopped. Kids enjoying the surf. A clean beach of course and not too crowded. Very calm. Too bad we didn't get the chance to enjoy the sunset due to massive overcast of rain clouds over the horizon. 

As for dinner, we just checked in kat Restoran Haji Ramli which seemed to be the most reliable halal joint around. Itu pun kami sendiri rasa macam kami mendapat pandangan pelik dari pekerja restoran. Don't know what type of look but that kind of weird stares. Tak kisah ler, Alhamdullillah masakan not bad, asalkan tak order benda pelik selain nasi putih, tom yam & telur dadar. Hahaha.

Our night was short. It rained again slightly after Isya' and we were not keen to venture out and hit the sack early instead.

2 comments:

  1. Saya sangat suka bercuti di Pantai Chenang. Hampir setiap tahun saya akan ke sana untuk bercuti. Walaupun tidak ke destinasi lain di Pulau Langkawi, ketenangan di Pantai Chenang sungguh membuatkan saya lupa dari segala kesibukan di kota Kuala Lumpur. Sekian, kodek (komen pendek) dari saya. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kodek ye? Pandai awak bermain dengan klosa kata ye.
      Yes, tenang is best described for Pantai Chenang, except when there's a group of kumpulan gagak hitam yang sudah buat waka waka hey hey. Aiyak!

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.