Wednesday, August 13, 2014

Posa Nam

Hat kita yang dah tua-tua ni posa bulan Ramadhan dah jatuh kategori biasa. Sama ada kita kecapi ketaqwaan atau tidak adalah semata-mata bergantung kepada perjuangan kita melawan nafsu. Orang lain tak tau. Lagi pun, kalau berposa pun maybe sebab dah sampai bulan posa, maka kita pun berposa serupa dengan orang-orang Islam yang lain. Hanya dapat lapar dan dahaga. Yang disebaliknya belum tentu semua orang dapat.

Paling koman pun, nafsu makan menjelang apabila berkumandangnya bau-bau makanan dari dapur sendiri atau dari dapur PaRam. Tapi bermula dari waktu Subuh sehingga petang, memang kita langsung tak fikir pasal makan.

Berlainan dengan posa enam hari di bulan Syawal. Suasana agak lebih mencabar. Orang yang makam tinggi imannya mungkin tak kisah. Tapi keimanan aku yang senipis roti tisu Restoran Maulana ini memang tercabar. Selain cabaran nafsu diri sendiri dalam menafikan keinginan nak bukak posa tatkala handai taulan opis keluar lunch, bisikan syaitan juga aku tak nafikan (dah memang itu kerja dia). Masa tu jugak lah ada kiriman gambar nasi kandar Cafe Cargas, Bayan Lepas melalui whatsapp muncul dari kawan yang outstation. Boleh ke gitew?

Mata yang mengantuk memang normal la agaknya bila berposa ni. Especially menjelang tengahari, duduk mengadap PC pun dah boleh terlentuk.

In fact, cabaran nak mula berposa itu sendiri pun dah jatuh kategori heavy weight. Betul kata proverb omputih, 'nak mula memang susah, tapi once dah bermula kira OK dah'. Dengan demand musim ziarah menziarah, tekanan open house hujung minggu, kesesakan luarbiasa fenomena raya dah sebagainya. Semua tersebut boleh menjadi alasan untuk tidak start posa.

Aku ambil puasa sunat bulan Syawal ni sebagai satu yang sedikit santai. Aku buat selagi dan sekadar yang termampu. Mungkin aku tak sehebat golongan wali-wali boleh posa straight 6 hari. Aku target dapat seminggu 2 hari pun Alhamdulillah. Itu pun takde lah beriya nak bangun sahur bersantapan penuh meja atau ber-iftar bagai raja. Apa yang ada, aku bedal. Like I said before, dah tua-tua ni, lapar dan dahaga tu bukan satu isu besar. In fact, dah sampai hayat kita pun untuk mengurangkan kapasiti perut kita bekerja selama 40 tahun lebih.

2 comments:

  1. Cargas memang terbaik bro, lebih umpphh dari beratoq! Gulai pari perghhh.... ehh... lari topik pulak. Selamat berposa nam, saya tinggal sehari - tu yg jenuh nak dapat tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ingat nak mula je susah. Nak penutup pun payah gak ye? OK selamat menutup posa nam.
      Cargas aku simpan hujung tahun masa trip pesta penang race lah...

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.