Wednesday, October 8, 2014

Semanis Kiara

Sehari selepas ibadah qurban memang badan masih lemau. Honestly, aku akui aktiviti ibadah qurban ni jika kita involve dari A sampai Z dan kerja dengan seikhlas hati, memang macam pergi gym. Itu aku la. Yang tak rasa penat maybe korang dah power, asal jangan riak sudah ler.

Dah seminggu depa plan nak kayuh di Bukit Kiara. Dah lama jugak aku kepingin nak layan kayuhan di hutan belantara. Selepas tragedi pedal patah di sini bulan lepas, aku berasa terhutang untuk kembali beraksi. Chewah.

Walaupun badan yang masih separuh lemau, aku gagahkan jugak sebab dah berjanji. Lagi pun, it should be just an easy one yang tak involve long taxing ride macam road. Akan tetapi, the story become interesting dengan beberapa adegan terkelendat yang terjadi.

Malam sebelum kayuh, aku dah sumbat bike dalam kereta. Pepagi, nak start engine, aku dah terkedu sebab bateri sudah kaput. Walaupun kononnya aku dah siap bangun awal & breakfast dengan family. Then, everything jadi kelam kabut sikit sebab nak kena nego dengan wife untuk guna kereta dia instead. After beberapa janji politician ditabur, negotiation berjaya dan aku kena pindahkan bike ke kereta wife. Bab pindah randah kalau tak cool, memang ada potensi barang tercicir. Aku triple and dribble check untuk confirmkan.

Sampai di taman tun, masih ada lagi geng yang belum sampai. Gangguan saraf penghadaman sebab terlebih bedal rendang raya agaknya. Maka, kami terpaksa mula kayuh lewat sikit seperti yang dirancang.

Ramai pulak mountain bikers pagi tu di Taman Lembah Kiara. Even melimpah sampai di sekitar taman tun sendiri. Dah macam ada pesta or jamboree la pulak. Joggers pun sama ramai. Our ride guide, bro Yeop dah macam VIP turun padang bila dia bz melayan setiap bikers yang dia jumpa sepanjang jalan. Maka, kayuhan dah terhenti-henti macam perkhidmatan Selangor Omnibus.

Hari ni Yeop nak bawa kami ke Kampung. Salah satu cabang trail lama yang sampai ke kampung di Segambut. Memang antara trail yang epic kami layan hampir setiap minggu zaman aku kerap ke sini. Aku rasa sekitar tahun 2005-2006 kalau tak silap. 

Walaupun hutan simpan Bukit Kiara ni kalau tengok dari Google Earth nampak macam seciput aje, tapi dengan kegigihan trail builder (mountain bikers jugak actually), punya lah banyak trail network dalam ni. You can easily spend 2-3 jam kayuh dalam ni ikut macam-macam jenis trail yang ada. Tabik aku dengan perintis-perintis trail dulu. Antara yang paling banyak berjasa ialah Mr. Pat Brundson, seorang expat dari Canada yang sangat gemar dengan Bukit Kiara sampai dapat gelaran Penghulu Kiara.

Trail mountain Bukit Kiara ni memang terkenal dengan level difficulty dia. Tersangat teknikal sehingga terkenal di seantero Asia Tenggara. Setiap tahun memang ada race di sini, malangnya tahun lepas was the last. Aku sempat jugak la masuk beberapa siri tapi memang mostly ranking terkujat la.

Too bad, the race dah tak boleh nak buat disebabkan beberapa kekangan pihak luar. Yang paling sedihnya ialah tindakan pihak berkuasa tempatan, DBKL dan Jabatan Landskap Negara yang kononnya plan nak take over hutan ni & nak convert jadi satu kawasan landskap terbesar di KL. Hasilnya, disebabkan tiada perancangan dan bajet yang definitely ciput atau terlebih corrupt, beberapa initial activity depa lebih banyak memusnahkan dari memulihara. Takpe, Malaysia boleh!
Hangpa duk biaq hutan tu lagu tu pun takpa, bagi kami geng basikal jaga. Lagi pun kami bertapak bawah NGO yang bernama TRAKS.

So, dengan saki baki trail dan hutan yang masih belum terjejas dek ketamakan mereka, kami layan apa yang ada. Trail masih penuh dengan kemanisan dan lazat. Hanya manikam aje yang boleh mengenal jauhari. Tak mampu aku nak describe macam mana nyaman dan puas. Kalau trail running kat sini pun tak sama feel dia.

Trail ke Kampung agak tertutup dengan rimbunan dan pokok tumbang. Kayuhan kami tidak begitu lancar tapi sebab dah turun separuh jalan, tak larat den nak patah balik.

Some of us terpaksa cut short our ride sebab kena balik awal, termasuklah aku. Badan pun mula nak layu. Kaki pun dah mula berat. Ni semua alasan yang benar belaka. 

Tragedi Oktober yang seterusnya terjadi bila aku kelam kabut nak packing bike masuk kereta. Tayar depan tertinggal depan kedai tempat aku park kereta. Aduh. Dah sampai Cheras baru aku teringat. Kelam kabut aku call geng yang sepatutnya masih belum balik. Alhamdulillah member tolong pi amikkan.

Bawah ni ialah trail map Bukit Kiara yang rasanya terkini (yang kaler hijau). Banyak yang dah pupus sebab kena bulldoze dengan siput babi pemaju & pihak berkuasa. Yang merah tu memang angkara pengkhianat alam semula jadi, pemaju perumahan berprestij kononnya.  Boleh lihat rangkain trail yang asli berbanding dengan kerakusan pihak berkuasa gila kuasa.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.