Saturday, July 18, 2009

So fast yet so blurr

Khamis, macam hari-hari yang lain aku di ofis & looking forward for lunch break & better still waktu habis kerja. 4.15pm ada appointment dengan client di Kajang. 3.45pm aku exited the office dengan tenang.

MRR2 was so calm with less traffic. In which aku rasa menjelang setengah jam lagi akan mula sesak. As I was approaching to Taman Putera Sulaiman's junction, aku slowed down to give way for the van that was making the left turn depan aku.

Dengan sepantas halilintar, perkara yang tak aku duga berlaku. Aku telah tergebak sebab terjebak dalam kemalangan jalanraya. Dengan speed aku yang dah slow tu, suddenly motor aku jadi laju & menyebabkan aku lost control. Sekelip mata aku dah tergedodos & terpongeh al-kemput kat tepi jalan meleret sepanjang lebih kurang 20 kaki. Yang aku cuma perasan, handle motor aku dah terlipat, jacket aku tersangkut kat throttle & menyebabkan enjin motor mengaum walaupu motor dah terbaring tepi jalan.

Lantas aku loosen jacket yang tersangkut & bangun. First round assessment untuk make sure aku masih qualify untuk pi Century ride ke tak. Ternyata, right wrist aku dah terluka...besar about 1 inch. Argh! Confirm tak boleh pegang handlebar.

Aku dirikan motor & tanggalkan helmet, sambil pandang ke belakang cuba digest apa yang dah terjadi. Ada sorang lagi rider yang nampak gaya senasib dengan aku. Dia jerit "ada wira putih langgar saya". Aku presumed that the bloody wira driver hit that guy & that guy lost control, langgar aku & wira cabut lari. Hmmm...what a cruel world.

Sambil aku duduk atas motor cuba fikir apa plan seterusnya, kepala jadi ringan. Pandangan jadi kabur, maybe due to the impact from the fall. Slowly aku dengan tenang call office untuk tanya mana panel insurance's hospital terdekat. My thought was Gleneagle. Terdengar suara my clerk, kak Fida dah mula kecoh dengan berita aku accident. Orang lain pulak yang panik.

Aku decide untuk mintak tolong brader yang senasib dengan aku untuk tolong hantar ke Gleneagle. Dia kata ok. Aku kena park motor ke tempat yang selamat dulu, depan kedai mamak dekat dengan office Dicky. Brader tu, Mie nama dia pun hantar aku. Kepala aku masih ringan & my sight masih blurr.

Sesampai di Gleneagle, terus dapatkan emergency treatment & register. Wifey sampai at 5.30pm sementara tengah tunggu result x-ray which later turned out just fine, takde patah tulang or any cebisan kaca. Alhamdullillah. Nurse & doktor confirmed that tangan aku perlukan perkhidmatan tukang jahit pakar. Kena warded sebab nak qualify untuk insurance claim.

Dah masuk ward, tangan masih menunggu panggilan ke OT. Sekali sekala serangan or renjatan kesakitan menyerang. Pukul 11.00pm barulah dapat jemputan ke OT. Dari saat tu, aku dah tak tau apa jadi sebab telah pekena bius. Antara sedar & tak, aku dah kembali ke wad, baring atas katil, tangan berbalut rapi & baju dah bertukar.

Mula dari aku celik mata, phone non-stop berdering. Nak layan lentuk pun tak dapat lena. Kawan, kakak, mak, sedare semua call. Phone pulak buat hal. By 12.00pm aku discharge & pulang ke rumah. Dapat medical leave seminggu. Recovery untuk kembali beraksi tak tau berapa lama.

However it took me a day to digest & rationalised everything. Kadang-kadang ia memerlukan ketabahan & kesabaran yang lebih untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. So, aku take this as dugaan Allah untuk menguji kesabaran aku. Insyallah, dengan izinNya juga aku akan terus berusaha untuk terima everything dengan redha.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.