Saturday, February 26, 2011

Bila cadence dah masuk kolam

Last week layan basahkan tekak kat Pusat Akuatik Nasional. Main simbah-simbah je. Ahad layan kayuh ke Janda Baik dari Gombak dengan kaum pace sederhana dan beberapa kaum RBU. Penampilan pertama Det & Syah ke bukit bukau Janda Baik yang menjanjikan tiupan angin dusun yang nyaman & deruan bunyi arus sungai yang terapiutik.

Aku, ibarat kata Jaja, telah menemui mojo ku. Mungkin berkat kayuhan setiap minggu tanpa belas kasihan. Puas rasanya dapat daki setiap bukit dengan nafas yang terkawal dan kaki masih mampu untuk tarik last 7km balik ke carpark. Overall, aku dapat rasakan kayuhan dan gandingan kaum yang join sangat secucok. Apa taknya, tak habis-habis dengan lawak kering gusi yang diselit-selitkan dengan adegan Usop Wilcha! Adoiii aiii...tak larat den nahan golak ni hah!

As usual, seminggu tulang empat kerat ni hanya mampu untuk concentrate urusan kekeluargaan. Tambahan lagi dengan 2-3 malam badan rasa seram sejuk macam nak demam menjelang malam. Tekak ni dah serupa kena gosok kertas pasir. Dan paling aku ngeri, selsema menghinggap, yang pastinya akan makan masa untuk pulih. Pantang nampak air putih, aku teguk selagi boleh. Akibatnya, kunjungan ke tandas menghasilkan beberapa unscheduled interval workout. Hari-hari mulut ni letih berpesan kat anak-anak supaya banyak minum air. Cuaca ekstrim sebegini memang mudah menduga imunisasi diri.

Namun, weekend datang jua. Kejap je rasa. Sesi kedua berenang yang dinanti-nantikan. Nasib baik ada kaum yang turun layan, aku pun dengan masih selsema akur untuk cangkuk apa jua menu yang dibentangkan. Bak kata cikgu dan cikgi aku pagi tadi, nak terer long distance swim macam depa, kena la rajin sikit. Aku rasa, semua benda macam tu kan? Nak lari menchanak, kena rajin secret training. Nak dok depan tarik peloton 30km/jam kena la rajin main cadence. Jadi, moral of the story, berenang ni sama je. Aku SIGN!

Masuk je kolam, aku dengor je jaguhan-jaguhan bersembang pasal menu. OK, warmup 200m. Serious?! Warmup pun dah 200m?! Untuk depa warmup, untuk aku cungap. Tapi aku SIGN jugak. Yang best-nya, satu lane tu kita orang dah siap pajak, so kami buat macam rumah sendiri. Cantek. Tak perlu risau pasal nak berlaga dengan swimmer tak dikenali.

Dah cungap 200m, depa layan lagi 200. Apa ler agaknya tektik depa ni? Kak Tipah saja ler tu lambung aku. Nik pulak pembakar semangat, dengan swim yang tak henti-henti. Kena sawan kutu air ke apa brader kita ni? Dah tu, sampai pulak Kash. Dengan sedikit teguran, aku terpaksa duduk dalam peloton depa untuk menu 600m yang seterusnya. Boleh ke ni? SIGN.

Aku tak kira berapa lap, Kak Tipah yang kira. Aku cangkuk je. Asal aku nak sampai dinding, depa akan tunggu. Bila aku sentuh je dinding, depa calo. Agak-agak aku nak ngelat amik nafas 3 saat, aku nampak Kak Tipah macam menjeling ke belakang masa dia breath. Aisey! Sekali dia jeling daaa. Terus je aku tendang dinding untuk terus cangkuk. Last-last habis jugak 600m. Lega tak hengat. Hi Five Hawaii Five O la aku. Punya la cungap, sampai terkeluar vokal pompuan dari kotak suara ku ini.

Sekali alih-alih depa dok congak berapa dah kita layan? 200 + 200 + 600. Fuiyo! Terkeluar pulak nombor 500m dari mulut Kak Tipah.

"Joms kita complete kan OD 1.5km."
"Weh! Ni main-main ke betul-betul?"
Belum sempat aku nak protes, depa dah tendang dinding. Aiyak! Nak tak nak, aku SIGN lagi sekali.

Bila dah mula layan panjang-panjang ni, fikiran dah mula fikir untuk safe apa yang boleh. Breathing kena rilex so tak huru hara yang boleh mengakibatkan penat tak tentu pasal. Setiap stroke kena efficient, so tak membazir tenaga untuk stroke yang takde pull. Kaki pun kena la control cadence supaya tak penat cepat. Pandai pulak ek?

Last lap, Nik yang entah dari mana pulak datang, sempat pulak geletek kaki aku. Choit! Dia ingat aku ni Syah agaknya bila geletek terus keluar turbo. Terpaksa aku stop kejap sebab nak gelak geli. Bila nak start semula, betis tangkap cramp pulak. Adoi aiii! Takpe, buat aje la apa aksi stretching sambil berenang tu janji sampai ke dinding. Kat dinding aku sempat henjut-henjut sikit betis melegakan cramp tadi. Last 50m memang terasa lega tak hengat. Aku layan dengan rasa puas dan sedikit tak sangka aku dapat mendugongkan diri sejauh tu. Ni semua hasil lambungan kengkawan. Aku jamin kalau tahap beginner macam aku ni, kalau layan sesorang, kompom nak mengelat sokmo. And mustahil aku dapat capai jarak di luar jangkaan ni. Setinggi-tinggi jutaan terima kasih kepada cikgu dan cikgi.

Depa cooldown dengan lagi 500m. Aku cooldown dengan dok bertenggek tepi kolam je. Macho la konon tak nak naik ikut tangga. Sekali aku lonjat nak keluar kolam, tangkap pulak cramp betis kanan. Pergh! Control macho tepi kolam, aku buat aksi stretching la konon. Ceh! Aku dok perhati je depa semua swim. Memang konsisten. Actually macam-macam gaya. Bak kata Mr Smooth, kalau ada 7 perenang olimpik yang berlumba, setiap perenang dengan gaya depa sendiri. Namun, pemenang pingat emas aje yang membuktikan dia mempunyai stroke yang paling efficient. Aku nak efficient bukan untuk pingat tapi just untuk habis sudah. SIGN.

9 comments:

  1. starting my refresher swim lessons next wednesday :)

    ReplyDelete
  2. Have fun Kak June! Nanti boleh turun Bukit Jalil

    ReplyDelete
  3. shemangat! next class jgn lupa bawak pull buoy & kicking board kak long, ala yang ada gambar little mermaid tu. cicakman biasa ler, mana nak naik ikut tangga, semua shortcut je la ni, nasib baik tak tercabut ekor nyah. well done again!

    ReplyDelete
  4. Geletek kaki tu sebenarnya tanda sokongan moral aku kat kau la.
    Kalau sokongan tak bermoral.. aku tarik seluar kau.. hehe.
    Sapa sangka kau boleh buat 1.5km swim, kan?
    Next target... 2km. Lepas tu dah boleh SIGN rombongan ke Marang beli kopok lekor.

    ReplyDelete
  5. Te ri ma ka siiih cik gu!
    Hari ni shopping pull buoy joms!
    Kickboard Amir gambar spiderman, Kaklong's gambor dolphin. Auf!
    Next session ikut tangga. Serik.

    Lol. Nik, jangan sekali buat sokongan tak bermoral, nanti semua amoi kejor aku!
    Ye la, saper sangka kan? Ni semua power of cangkuks & lambungs. Memmm-ang berkesan.
    Aku mau kasi hilang sengal tulang belikat & keting dulu. SIGN.

    ReplyDelete
  6. WAh DM, dah menjangkau kategori tak terjangkau tangan dah ni, dah boleh swimming with the sharks bak kata syah... tahniah bro!

    ReplyDelete
  7. Thanks Zack. Masing-masing ada mission. Kan kita ni semua dreamer macam kau. Sama-sama lah kita mengejar impian, tapi idak ler teman nak berenang dengan ikan jerung betul nyah!

    ReplyDelete
  8. ramai kaum nyah di kolam rupanya ye...

    betul inspector... kau swim bagus, boleh kasi calit jari kat langit... 1.5k bukan calang2 - sabtu ni 2.5k!

    ReplyDelete
  9. Kaum nyah? Kaum nyah ramai kat tasik bang, kat kolam takde.

    Baek punya lambung ye? Semalam kata 2.2k, hari ni dah tambah pulak? Ikut harga simen ke datuk?

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.