Saturday, August 28, 2010

Kayuhan Malam Ke-3 ed-Mubarak

Terasa nak berbahasa Melayu hari ni. Otak malas nak digest vocabs dan hanya mampu mengalirkan cetusan-cetusan idea dalam separuh sedar hasil dari kayuhan malam tadi. Aku kurang tidur sebab pagi Sabtu macam biasa jadi drebar ke tuition & Kumon. Tambah lagi dengan kayuhan hentakan sejauh 57km yang menyerlahkan Geng 606 Lebuhraya :D

Untuk kali ketiga, ramai kawan-kawan yang mula ketagihan kayuhan Jumaat malam. Tersangat mudah dengan adanya FB untuk invite kawan-kawan & dengan adanya jaringan kawanan yang semakin meningkat walaupun di luar dunia FB, kami dapat berkumpul dalam satu peloton yang besar. Aku cukup kagum bila dapat menyaksikan segerombolan kawan-kawan cyclists dengan kayuhan-kayuhan yang semakin tegar. Aku hampir teruja bila buat head count di salah satu regrouping & mendapati kita ada 18 orang! Pergh!

Maybe untuk rekod kehadiran, kita ada the usual suspects Deti, Yim, Ziff, Shuk, Hancik, Zakuan, Bahri, Jaja, Nik Raiha, Rozaimi, Azmar, Shah & member dia. Yang first time join Fairul and Ketua Reban CAR. Welcome guys. Dan yang menampilkan rekod lama dalam pesada sukan tri ialah Azwar & member dia. Itu je kot. Kalau aku tertinggal nama, sori beb. Mata masih mengantuk :)

We tried to start early sebab consider fellow moms yang kena balik awal ke pangkuan suami & anak bagi menyediakan juadah bersahur pulak. Tapi terlebih 5 minit jugak bila ada yang masih terkial-kial bersiap. Takpe la, janji enjoy. Dapat jugak berjumpa dengan fellow RBU yang plan untuk buat LSD the same time. Kita ada hardcore runners malam tu seperti Syah, Crushio, Irwan, Che & Ijam. Too bad aku tak dapat sembang lama sebab kayuhan pun dah hampir nak bermula.

Route pilihan masih sama seperti minggu lepas cuma ada tambahan sikit 10km di penghujung laluan. Oh! Just nak record, sebagai persediaan aku untuk menceburi dunia sukan triathlon (chewah!), dan jugak simulasi untuk ke Seri Manjung, aku mencuba beberapa gadget & taktik baru  malam tadi. First sekali, ni kali kedua aku kayuh dengan memakai tri-short. Padding memang nipis dari the usual cycling pants tapi cukup untuk membuat pergerakan sewaktu berlari selesa sikit. Actually race yang lepas-lepas aku bedal je pakai cycling short yang ber-padded tebal tu cuma lately ni aku rasa macam rimas pulak. First time aku pakai tri-short masa first kayuhan Ramdhan. Baru kayuh 10 minit, aku dah mula rasa kurang selesa dan kejap-kejap berdiri atas basikal untuk memperbetulkan posisi, mencari tempat berlabuh yang lebih sedap. Malam tadi, aku nekad sebab base pada kayuhan atas trainer dua hari sebelum, punggung ku dah mula sesuai dengan keadaan. So far kayuhan hampir 2 jam setengah malam tadi, punggung ku tak meracau.

Second gadget, aku pakai tri cycling shoes. Dengan harga mampu milik dari ebay, aku dapat beli brand favourite Adidas. Memang Adidas jarang-jarang jumpa buat product cycling ni tapi cinta pandang pertama di skrin PC telah membuat kan hidup ku huru-hara sementara menanti pakej sampai dari Canada. Bukannya kasut Shimano aku tu dah kaput tapi dengan ada extra bajet, bagus jugak aku selang seli guna. Aku ni susah sikit nak cari kasut, tambah lagi dengan pasaran di tanahair kita ni yang agak mengarut dengan pilihan yang sangat terhad. Kayuh dengan Adidas tanpa stokin. Pergh! Nampak macam bagus tapi masih belum bagus. Beberapa geng sudah usya & mula melaungkan pujian dengan ke-handsome-man kasut aku - padding seluar alih-alih terasa tebal pulak. Hahaha! Di akhir kayuhan, aku merasa sangat selesa dan berpuas hati dengan performance kasut ku.

OK. Berbalik pada kayuhan malam. Aku tidak berhasrat untuk sama-sama beraksi dengan Geng 606 seperti yang telah aku buat minggu sebelum. Aku terasa tidak mampu untuk menduga kekuatan badan ku memandangkan bulan puasa ni recovery agak lambat. Aku cuba untuk take it easy dan menempatkan diri di bahagian belakang pada setiap masa. Akan tetapi, ada juga saat-saat keghairahan yang sukar dibendung menyebabkan aku terjebak dengan aksi tarik menarik menduga tahap LT seberapa lama yang mungkin. Buat masa-masa yang lain, aku cuma buat recovery ride.

Kayuhan kami rata-rata menunjukkan ciri-ciri kematangan. Dengan jarak yang lebih berbanding minggu lalu, kami agak berpuas hati kerana masa yang diambil agak singkat. Dengan kurangnya lokasi berkumpul dan masa menunggu untuk regrouping, kualiti kayuhan telah diperbaiki.

Lebih kurang jam 1.00 pagi, kayuhan ditamatkan sebaik tiba semula di PoJ. Persediaan kami untuk sambung dengan larian terhenti seketika apabila beberapa pegawai PJH memaklumkan bahawa kami tidak dibenarkan meletak kenderaan di atas siar kaki. Untuk masa akan datang, kami hanya dibenarkan menggunakan bahu jalan untuk meletak kenderaan.

Larian tetap diteruskan setelah reda ribut salah parking. Menu tidak menduga awan, cuma setakat menurut kemampuan kaki yang telah beraksi hampir dua jam setengah di atas basikal. Kami telah terpecah kepada beberapa kumpulan mengikut pace masing-masing. Sekali lagi, aku telah menyarungkan kasut Brooks Ravenna tanpa stokin sekadar mencuba. Alhamdullillah so far so good. Yang paling nyata, keputusan aku untuk menyarung vest larian Nike yang aku bawa sangat significant. Dengan tahap humidity yang agak tinggi pada malam tu, vest Nike membantu dalam melegakan badan yang kini berpeluh tahap sauna. 10 minit pertama larian, aku cuma bersaing dan bersembang dengan Azmar. Dia kelihatan agak letih, mungkin hasil dari kayuhan satu malam yang lepas & kurang berehat. Dalam larian pulang menghala ke PoJ semula, aku cuba untuk menambah kelajuan. Saja test water nak tengok kemampuan. Alhamdullillah corak larian aku masih kekal seperti dulu walaupun milage aku di bulan puasa ni sungguh menyedihkan.

Aku masih belum mampu untuk mengorak langkah menambah milage larian. Walaupun minda ini meronta untuk keluar berlari tatkala petang di rumah, sejuta alasan membuatkan hasrat ku terkubur di atas sofa di depan tv. Aku masih berdoa agar stamina larian aku masih ada. Nampak gaya, sebaik Syawal menjelma, aku kena akur dengan jadual latihan yang tertampal indah di dinding bilik.

4 comments:

  1. sungguh banyak gadjet saudara pada malam itu ye. kenapa saya tidak perasan kasut baru mu itu

    semoga usaha saudara dapat dipertingkatkan lagi, eceh!

    ReplyDelete
  2. mana ada banyak. satu je. mungkin sebab awak terlalu sibuk melayan sahabat karib, tu yang tak perasan.

    ya! usaha tangga kejayaan. dah baik sakit mata ke belum? cepat2 sembuh so boleh kayuh Jumaat :)

    ReplyDelete
  3. memang niat dihati nak tengok gambar kasut adidas saudara, tapi takder pic plak .... mungkin boleh usha gambar kat FB?
    p/s - big fan of adidas here.

    ReplyDelete
  4. itu sepatutnya kasut raya tu bro, tapi dah pakai awal la...tak boleh tahan. kalau sedare dapat join kayuhan malam, sudah pasti sedare dapat lihat kasut tu. takpe, nanti saya email kan. kalau kat FB macam gempak sangat :)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.