Saya sambung post yang pertama dulu sebab agak tergantung. Mungkin lebih elok diadakan 'sequel'.
Secara asasnya atau lahiriahnya yang dapat kita saksikan dari kaca mata ini, penunggang atau pengguna basikal di mana jua saya dapat kategorikan mengikut kelompok tujuannya seperti:
- pengangkutan ke tempat kerja (commuting) dan pengangkutan untuk bekerja seperti membawa barang.
- sebagai hobi dalam sukan berbasikal bagi mengisi masa lapang, minat dengan perkembangan teknologi dunia basikal atau industri sukan berbasikal itu sendiri.
- beriadah untuk kesihatan atau menguji kekuatan individu
- pengumpul atau "collectors".
- mod pengangkutan untuk menjelajah seperti "bike touring".
- atau digunakan untuk menakluk dunia! Ingat bagaimana Jepun menawan Malaya?
Evolusi dunia basikal ini boleh saya katakan sesuatu yang sangat besar peradabannya. Benar, ia berkembang sejajar dengan evolusi manusia berabad lamanya. Mungkin majoriti dari masyarakat kita terutamanya di Malaysia, kurang perasan kerana kita lebih memandang kepada model-model terbaharu Vellfire, BMW, Odyssey, Passat, Harley Davidson dan berbagai kenderaan berenjin yang dijadikan sebagai simbol kejayaan atau kemewahan.
"Basikal?! Apa lah sangat?! Hah?!! Ada basikal yang harga macam sebuah Honda City?!
Begitulah jawapan mereka yang hanya mengutamakan kemewahan teknologi kenderaan berenjin. Sehinggakan kenderaan mekanikal yang pertama di peradaban dunia langsung disisih.
"Terkadang kita dipesan untuk kurangkan memandang ke atas kerana kita akan lupa asalnya kita bermula dari bawah."
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.