Thursday, April 9, 2020

MBTHO

Selasa, 7 April 2020
Cheras - Hari ni aku volunteer untuk jadi petugas di masjid untuk edaran makanan asas bantuan kepada kariah masjid dan orang awam. Initiatif masjid untuk mereka yang menghadapi kesempitan income kerana situasi covid-19.

Aku offer diri last week pada jiran salah sorang AJK masjid. Dia invite untuk aku assist kebetulan diorg perlukan extra ✋ hands. Instinct aku terima pelawaan dengan niat untuk membantu masjid dan penerima. Memang berisiko tapi aku tawakal selain patuh dengan syarat pemakaian petugas termasuk mask & gloves. 

Ini kali kedua dibuat. Last week first time & they improved banyak procedure based on apa yang berlaku last week. Penerima yang datang last week 350 orang & queue sampai ke jalan besar based on social distancing protocol. Kali ni 500 orang attended tapi queue dibawa masuk ke parking masjid snaking sikit to avoid queue sampai main road.

Tugas aku cuma beri pakej sumbangan selepas penerima verify identiti mereka kat kaunter. Altogether ada 5 kaunter bagi melancarkan agihan. 

Nilai sumbangan RM65 setiap pack. Banyak isinya seperti minyak masak, kicap, biskut, susu pekat, beras, telur or ayam, bihun, sos. 

Total kutipan sumbangan dari berbagai individu dalam dan luar kariah berjumlah RM90k. Jumlah yang dibelanjakan untuk penerima RM55k. 

Alhamdulillah 🤲 semua 500 penerima selesai dah 2 jam. Macam-macam personaliti yang hadir baik tempatan mahupun negara jiran. Mereka bawa passport dan ic merah. Ada juga bangsa cina dan India. Pihak PDRM hantar pegawai untuk assist RELA jaga trafik dan keadaan. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.