Friday, September 26, 2014

Sambung ngaji

Sebaik aje habis Syawal hari tu, aku telah membuat sedikit adjustment pada schedule aku. Puas jugak aku mencari, Alhamdulillah idea atau laluan telah disampaikan ke hati untuk aku atur sedikit perancangan.

Lately memang aku agak mencari-cari satu benda yang aku tak tau apa. Until beberapa ketika sewaktu bulan puasa yang lepas, idea tu mai. Dengan hanya sedikit luangan masa yang aku perlukan, dan adjust schedule family sikit, aku decide untuk pi mencari ilmu. Ustadz kata, ilmu ni kita kena pi cari sebab dia tak mai depan mata.

So, masa bulan puasa hari tu aku telah mendaftarkan diri ke satu kelas. Kelas telah pun bermula dan dah pun berlangsung 4 sesi. Alhamdulillah. Nak dijadikan cerita, rezeki tu Allah susun elok aje untuk kita. Mai pulak satu lagi peluang menambah ilmu. Aku sign lagi satu. Macam terer...

Apa yang menarik ingin aku kongsi ialah pengalaman kembali menuntut ilmu itu sendiri. Persediaan aku biasa aje. Aku cuma perlukan sebatang pensel atau pen serta minda yang terbuka. Kotak pensel? Tak pernah aku guna sejak meninggalkan bangku sekolah. Masa di kampus pun, macam tu lah gaya.

Selain memanjangkan silaturrahim dengan ahli kelas baru, aku juga terhibur dengan karakter-karakter baru ini. Macam-macam perangai. Memang menarik. Ada yang mencuit hati membuatkan aku tergelak. Ada yang agak 'lame' sikit dan ada jugak yang eksyen sikit. Yang paling obvious dan aku anticipate dari awal ialah ratio pelajar lelaki & pompuan. Pelajar perempuan lebih ramai & range umur dari fresh grad sampai ke grandmother.

Aku mengambil approach berhati-hati dan slow untuk kenal setiap sorang. Mana yang approachable & rasa senang nak blend in, memang sempoi. Hanya over coffee break pun dah boleh jadi member. Mana yang skema sikit, cover line dan ala-protokol sikit, aku chill dulu.

Lecturer pun sempoi sebab most of us semua dah dewasa & mai dari macam-macam profesional background. Setakat ni takde yang pelik. Alhamdulillah. Tapi bab nak membaca, membelek, memahamkan lecture note dari slides memang aku mengaku skill tu dah takde. Huru hara jugak lah bila ada slot kuiz or exercise on the spot. Tapi insyaa Allah should be OK.

Kelas lagi satu pun sama. Hat ni lagi besar ratio jantina. Lagi ngeris. Tambah pulak lagi ratio umur. Tapi kelas ni meriah sikit sebab kami diperlukan untuk lebih banyak berkomunikasi di dalam kelas di samping suasana kelas yang kurang formal.

Tu lah dia. Dah sampai satu peringkat yang kita dah macam stabil sikit dan ingin try venture into benda baru. Something yang aku harap aku boleh komit sampai dapat tengok 'return of investment' dia. Boleh lah untuk cover kelas seminggu sekali aku rasa masih mampu. Insyaa Allah mudah-mudahan keberkatan ilmu dari cikgu tu ada.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.