Tuesday, January 18, 2011

Le Tua 96k

Sementara line tengah clear and badan ada lebih kurang sikit-sikit sengal tapi bukan tahap bonk. Aku coretkan sikit kisah perjalanan kayuhan LeTua 100 yang berlangsung Ahad lalu. Event yang hampir sebulan lebih semua cyclist di serata ceruk tanahair nantikan. Event yang membawa pelbagai tujuan individu selain mengutip dana untuk pasukan LeTua kita yang bakal berentap di le Tour de Langkawi tanggal 23 Januari 2011 nanti. Saper lagi kita nak support kalau bukan local team kita ye tak? Tambahan lagi team Le Tua ni was created by a few individuals dan self funded for awhile. Alhamdullillah sekarang ada la penaja-penaja yang sudi memberi support. Support kerajaan? Setakat air liur je ler. Lagi depa mau kondem & mau kasi benam le Tua ada ler.

Malangnya kayuhan terakhir aku cuma 2 minggu sebelum, akibat berantakan dengan sesi buka sekolah dan sebagainya. Aku redha dengan apa jua yang akan terkelendat pada event day. Trainer? Jangan la tanya. Ada bawah katil tu. Silap-silap dah jadi momok. Tunggu masa je nak transorm jadi hantu Kak Limah.

Tapi yang pastinya, apa yang aku teruja sangat & bersemangat untuk kayuhan ni ialah sebab kawan-kawan. Almost semua dapat join. I mean the regulars yang dok hentak Bukit Hantu siang malam & of course our fellow RBU members. Best kan? Tambah best lagi, jumpa pulak geng Chap Ayam sayap kayuh kat starting line. Tambah lagi best, aku terjumpa member lama (junior) masa zaman universiti dulu. Hafiz Johari a.k.a. Blorong. Kami stay same college & same rugby team. Tanpa dia sebagai 1st row, dah tentu lama dah aku kena kelepet dengan flanker opponent. Silap-silap kena sumbat masuk dalam scrum. Rupanya bro ni pun dah layan kayuh jugak. Tak padan dengan lutut buruk zaman study dulu. Badan masih kekal sebagai 1st row. Mantap. In fact ramai sebenornya kawan-kawan lama aku yang terjebak dengan dunia kayuhan ni. Lagi sorang yang maybe kerap kita jumpa is Bro Chot (penunggu booth powerbar at any events). Dulu dia fly-half rasanya. Tu pun member kolej gak. Sekarang baru nak berjinak dengan lari & road cycling. Asalnya layan mountainbiking...macam aku jugak. Hehe.

Back to starting line, Mr Emcee Syukor selaku manager le Tua sibuk la merapu entah apa-apa tapi yang pastinya dia dok sokmo remind semua rider that this is not a race! Tak kisah la race ke tidak, aku dok belakang-belakang je udah ler. Hon berbunyi tanda bermulanya kayuhan almost at 8.30am. Nasib baik belum panas. Cantek aje kami buat 1 loop pusing area Bukit Jelutong dengan marshall with superbikes manning the streets and junctions. We were in a very huge peloton. Based on the sign-in board, hampir 800 cyclists! Even pro-tour pun tak seramai ni.

Pic from Zilla Latif
As usual the rolling start akan penuh dengan rolling chats & rolling gossips. Aku hanya stay or dalam version pongeh, try to catch up with the group of friends. We are talking about race pace ni. Ini bukan speed weekend ride. Suddenly semua laju la pulak. Cadence aku dah tentu ler dari awal berputar bagaikan enjin rotary. Asal jangan overheat sudah. Bila jalan lebar, laju sangat. Bila jalan sempit or ada climb, boleh traffic jam sekejap. Bahaya. We never know some cyclists yang dok sibuk sembang tak perasan depan dah halt. So we kept on shouting and show the standard hand signals riding etiquette to slowdown, avoid potholes, manholes, slippery sections and even slower riders.

From Jalan Sungai Buloh, we entered Bukit Rahman Putra. My cousin lives here tapi setakat tu je. Beyond this township, I have yet to dicsover apa ada kat ceruk ni. Route & scenery drastically changed from newtownship with marvelous big houses kepada nothing. Yep. It was kind of bare at this point onwards. Kami lalu Tasik Biru, famous dulu-dulu for anglers and jet skiing so I heard. Area ni namanya Kundang. Memang kita dok akan layan kawasan Hulu Selangor ni. Det suddenly stop sebab saddle bag jatuh. Dale pulak botol air melompat keluar dari bottle cage. Ni semua angkara jalan yang sungguh kurang enak. Sense of humor masih tengah tinggi, so aku bantai gelak kat depa.

Next small town was Batu Arang. So I've mentioned in my previous post. But this time it was a fast swerve around the roundabout and into the first KOM point. Kayuh naik tak hengat. Corner after corner and we came high among the palm tree tops. Magnificent view of the lush greenery plus bau cow dung yang dok bersepah atas jalan. Kalau melekat kat tayar, confirm berat basikal tambah sekilo.

Giler bahasa aku dah dok bercampoq macam pasembuq Gurney Drive. Lapar la pulak...

Most of the gang were spreaded out. Berterabur. Geng laju macam Bacin, Azmar, Azwar dah hilang kat depan. Dah tentu ler depa hentak sampai pecah jalan kot. Aku stayed dengan Laif, Jamil & Jaja at most of the time. Akan tetapi once we hit the open flat road of Jalan Kuala Selangor semula, aku gagal. Mula-mula dok buat kerja jugak, sekali alih-alih kaki macam dah macam tinggal serdak kuih tat dalam balang. Terpaksa signal to Jaja & the rest to take over the pulling & aku redha untuk berjuang melawan headwind.

Dah keluar dapur arang, depa bagi kita masuk mulut naga pulak. Here comes the Dragon's Lair. Aku masih layan sorang sebaik aje corner masuk ke Jalan Puncak Alam. Tu dia aih! Jalan teruih saujana mata memandang. Rata nun berkilo-kilo. Memang sebak dada kalau tenung lama-lama. Kena pulak tak duduk dalam peloton. Geng splinter (bukan sprinter) Bukit Hantu overtake masa aku dok mamai tu. Depan ajak cangkuk tapi apa kan daya, mata kail tumpul. Lalu depan Petronas, dok dengaq ada orang panggei nama tapi mata ku berpinar dok cari sapa. Which later aku dapat tau Azahari & Lias yang dok teriak.

Dah puas jalan teruih, rata & berangin...haaa Dragonback dah mai. Serupa sebijik macam Ziff pernah post gambaq dulu dalam blog dia. Tu dia aih! Memang serupa tulang belakang naga Gong Xi Fa Chai. Aku rasa ada dekat 4 ke 5 climb tapi yang menarik sebab jalan dia lurus. Teruja aku tengok tapi idak ler ngeri. Semangat dah mai semula. Perhaps sebab aku suka bukit. Konon ingat nak bedal Powergel, sekali terlanggar lekuk di jalan, gel jatuh la pulak. Adoiii! Ni semua balasan sebab gelak kan orang ler tadi. Cash & carry je aku dapat.

After the naga (pic from Zab)
The Dragon - First climb was the hardest. Macam tembok dia punya tegak. Berapa degree eh? Ada lebih 10% yang pasti. Yang lemah semangat, yang lemah kepala lutut, yang takut pecah buah pinggang, semua terus je turun basikal & tolak. Aik?! Betul-betul redha depa ni. Langsung takmo cuba? Aku layan. While gripping the brake hoods and straining my calves all sweat broke. Memang tegang urat satu badan. Luckily it was not too long. Aku rasa the first climb was a few hundred meters. Ada 2-3 kali ups and downs in between before the last wall. Same as the first cuma pendek sikit tapi kaki yang dah letih boleh memadamkan semangat.  Yang kurang patience, halfway up depa dah cuba aksi Lance Armstrong - kayuh berdiri. It was pretty much a bad idea. I know that you would need momentum tapi once hit the dead spot & kaki tarak power, memang boleh terkelendat tengah-tengah jalan tu. Most of them yang nak jadi Armstrong gagal. Ada yang terus cari port masuk gate sekolah yang rata sikit sebelum sampai puncak. Aku diri kejap & terus paku atas saddle all the way up. Jerit sikit at Zabrina wife Ishal untuk posing gambar champion. Lol.

Lepas dari tu, it was back to the busy traffic route. Jalan dah besar. Lalu UiTM rasanya. Setakat jeling-jeling aje sebab aku tau dah tak jauh. Perut yang tadi lapor dah jadik makin sejuk. Bahaya ni. Sebutir makanan pun tarak. Aku layan. Seelok aje aku nampak Guthrie Corridor, aku dah mula senyum sikit & suddenly je ada one group of riders muncul out of nowhere. Tadi puas jugak aku dok toleh belakang takde pulak. We formed our happy peloton all the way back to Sime Darby Pavillion. Hebat tu idak ler tapi aku masih mampu berpuas hati dengan kayuhan yang mula-mula bertenaga & bertukar jadik naga.

Boleh kata tengah syok gak layan kayuh ni tapi aku kena slow-slow masukkan larian in between. Sebab? Sebab abang Hal Highdon dah panggil untuk mulakan 18 weeks marathon training soon. Adios!

ler Bukit Hantu Cycling Team

13 comments:

  1. tahniah DM! walaupon x makan masih boleh mencanak sehingga tetesan peluh terakhir...

    Kalau Deo baca ni sudah pasti beli beskal untuk kayuh 2012...

    ReplyDelete
  2. satu acara kayuhan yang memang mantap. tapi seperti biasa aku pace santai kat belakang, ngeri tengok peloton besar. newbie la katakan. tapi berjaya layan naga tanpa keluar api, tanpa lidah kat handle bar. sakit tapi sedap.

    ReplyDelete
  3. setakat membaca and memberi lagi semangat .. tak terbuat anak mami lah yang ini, time out haha

    ReplyDelete
  4. Thanks Ray! Makan tu makan jugak tapi combustion rate tinggi la kalau race pace. Deo? Auuw! Tak sanggup you!

    Thumbs up to you Shuk. Sekali sekala layan long ride memang sakit tapi sedap. Selalu sangat nanti muak :)

    No worries Kak June. Selagi dapat ikut perkembangan sukan tanahair dah cukup terbaek!

    ReplyDelete
  5. hmm, syabas diket. Saya memang dah confirm malas nak ride. tunggu ada triathlon baru start training.

    ReplyDelete
  6. yay! letua ride - done! puas hati deknons

    geng bukit hantu semua mantop2 walaupun gigi masing2 dah hampir bersepai layan dragonback. congrats!

    ReplyDelete
  7. apasal report ni bias slang utara? tapi syabas! PD Tri mmg kuaci je!

    Itu Hal Higdon takdak bagi treneng plan for Tri? kurang sebulan je from marathon tu... ishishish

    ReplyDelete
  8. ni nama nya kayuhan santai menchanak hehehe. Trainer tu dari tinggal bawah katil elok sedekah amal jariah kat kawan kawan hehe

    ReplyDelete
  9. Thanks Kash. Awak kena training untuk berenang dulu. Triathlon lama lagi.

    deknons tu adik beradik biskut denon ke kak tipah? thanks. kak tipah pun meletup-letup ekjos buloh tu la hai.

    hahaha. aku pun tak tau la Syah pasai apa alih2 incline ke slang utara. maybe kambing golek lepas ride melekat celah gigi lagi kot.

    Itu tri mana tu? PD ka? Abang Hal tarak tri plan la.

    Betul definition tu Ziff. Santai menchanak lepas tu kena santau. Lol. Trainer aku nak gula balik, buat support meja pc kaki dah patah :D

    ReplyDelete
  10. fuh, dasyat gila!!. best la dpt baju gambar seratus kilometer sejam tu...zaki patut pakai utk dreamer 100 dia tu..huhu...

    ReplyDelete
  11. Hehe ijam, kau perli aku ye

    DM, kayuhan kau tetap mantap lah bro walaupon berehat jap sekolahkan anak2. Macam 1 sekolah sampai 800 orang berbeskal hehehe. Aku ingat nak masuk sekolah beskal balik tapi pendam jer laa hasrat tu. Tak larat.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.