Friday, May 18, 2018

First Day Ramadhan

Semalam settle satu hari puasa Ramadhan. Aku akui, bab ibadah puasa ni aku hanya mampu buat yang wajib aje, which is in Ramadhan. Kalau puasa sunat aku masih belum mampu. Bab ibadah lain aku masih lagi boleh walaupun bangun Tahajjud sekali pun. 

Aku tewas dengan mental, aku bantai tidur almost the whole morning. Ini approach yang pernah aku buat dulu-dulu masa zaman student. Ada yang tidur the whole pun ada. Gila. Memang 100% pahala puasa tapi makruh la. Hahaha. End up semalam kepala aku ting tong sebab terlebih tidur. Which is not good. I need to energise myself.

Masa solat tarawih pun aku masih rasa sembab dan groggy hasil terlebih tidur. Masa tazkirah pun begitu juga. Kesegaran hanya dirasai bila nak masuk time tadarus.

Haa...masa tadarus aku mula mental sikit bila terkenangkan Det. Ye dia lah antara insan yang mengajak aku berjinak-jinak dengan surau dan jemaah. Aku masih ingat dengan segar cara Det mengaji yang pekat dengan loghat Jawa tapi beza bunyi huruf 'ain' dan 'alif' memang dia payah nak bezakan. 

Sama jugak masa berbuka puasa di surau. Kami yang terasa ketiadaan Det akan cuba mengelak dari mengimbau kembali jeritan dia kepada jemaah untuk tambah nasik. Haih...boleh bikin mata aku ni berpasir dan dada ni berat kalau dilayan nostalgia kawan aku sorang ni tau. Sama jugak waktu dah selesai tadarus. Kami akan lepak depan gate surau sebab kami antara yang last keluar dan tutup gate surau. Selalunya Det, Wan dan aku. Tapi malam tadi hanya tinggal dua motor aje. Hmmm...mula la nih nak mental.

Apa jua sekali pun perasaan kami, aku yakin kau sure aman damai di dalam taman syurga. Aku doakn semoga Allah sentiasa beri rahmat yang tak putus-putus, begitu juga untuk ayah aku dan Syed Redzuan. Sekali gus juga untuk kita semua yang masih hidup ni. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.