Wednesday, May 16, 2018

Posa

Sekejapan aje bulan posa dah nak sampai, esok ler tu. Rasa cepat sungguh. Rasa last year punya posa macam baru aje lepas. Masih fresh lagi memori posa lepas, especially bila dok fokus kat member yang signifikan, yang tahun dah tak bersama kami. Haih...!

Tahun lepas macam biasa aku teruskan bertadarus. Group makin besar dengan beberapa muka baru. Alhamdulillah. Fahmi, Kamal. Suhailan & Nizam amongst yang join. Yang lama on and off sekali sekala, termasuklah aku & Det. Kadang-kadang malas, end up duk kat dapur je. Masuk dapat baca satu muka pun jadilah.

Group sukarelawan pun baguih. Lancar. Takde hiccup kecuali yang paling obvious ialah bertambahnya orang yang mai berbuka kat surau. Kalau dulu average talam antara 30-40 tapi last year boleh cecah 45 dan on weekends boleh jadi 60 talam. Di mana-mana aje dilaporkan perkara yang sama. Maybe ramai terkesan dengan harga barang mentah, harga barang makanan yang dah mendadak naik. Kalau makan sorang takpe sangat, tapi kalau pi beli juadah untuk sekeluarga hari-hari, boleh pitam depan gerai air balang tu.

Maka, ramailah yang berkunjung berbuka posa di surau ni. Aku & family dah masuk tahun ke-6 rasanya. Det lah jugak puncanya yang mula mengajak aku join. Rupanya, we never look back ever since. Memang syiok berbuka di surau ni. Yang pasti kelebihannya:
  1. Jimat berbelanja. Kalau pi pasar Ramadhan akan tewas dengan nafsu.
  2. Merapatkan ukhuwah dengan jiran tetangga. Duduk aje setalam dengan sesaper
  3. Bersedekah tenaga membantu di surau sambil boleh sedekah bawak juadah
  4. Solat berjemaah
Cukup la 4 tu pun kalau buat selama sebulan, tak ke memang melimpah ruah ganjarannya? Mudah aje, tak yah pening-pening kepala nak atur strategi macam mana nak melipatkali gandakan amalan. Kita ni memang senang sangat jadi ambitious tapi kita juga mudah sangat hilang momentum nak istiqomah. So, selalu sangat aku dengar pesanan, bior buat benda kecik-kecik tapi istiqomah.

Ramadhan kali ni aku akan miss beberapa muka yang signifikan dalam hidup aku, hinggalah akan sampainya raya nanti. Ayah aku, Det, Syed Redzuan antara mereka yang akan memberi kesan pada emosi ni. Aku pasti arwah-arwah semua sentiasa dalam pelukan rahmat Allah.

Buat semangat diri ni, aku berdoa semoga dipinjamkan semangat dan tenaga yang lebih dan berterusan untuk beramal ibadah selama-lamanya.

Selamat menyambut Ramadhan Kareem!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.