Monday, May 28, 2018

Perang

Semalam aku allocate masa hampir separuh hari deliver kerepek & rempeyek. Ahad paling sesuai sebab most people cuma chill kat rumah & mungkin belum sibuk dengan shopping atau persediaan raya. Lagi pun, cuma orang gomen aje yang baru dapat gaji, bermakna belum berkuasa membeli untuk yang kerja sektor swasta.

Semua delivery items aku bungkus dan tag nama supaya aku sendiri tak confuse masa nak pass kat customer. Tau aje la, bila dah banyak dalam kereta, memang boleh celaru. Aku ready siap-siap dan chart route delivery supaya smooth & jimatkan masa.

Destinasi pertama ke USJ & followed by Shah Alam. Di Shah Alam aku deliver sambil berjumpa member yang lama tak jumpa bersemuka. Asyik via Whatsapp aje. Bersemuka sembangnya berlainan dan lebih personal. Aku prefer begini. Follow up dengan life masing-masing tapi masa tak berapa mengizinkan sebab aku kena ke Ulu Klang pulak.

Next stop was Taman Melawati. Di sini aku deliver ke dua orang member. Salah sorang ni sedang menjalani treatment cancer. Member lama aku yang sama-sama berbasikal dan berlari for years. The sad news came to us a year ago dan aku tak berpeluang nak ziarah or jumpa dia. Cuma dapat info dari abang dia aje. Hari ni memang aku ambil peluang untuk ziarah sekali.

Secara fizikal member aku ni totally different dari last aku jumpa dulu. Hilang berat badan yang sangat ketara. Skinny habis. Nampak weak from his walk & speech. Maybe juga sebab berpuasa tapi aku boleh agak yang mostly due to the cancer. We can just imagine how it felt bila battling a war yang lama dan tak tau apa kesudahannya. Kita baru demam few days dah melepek dan lemah emotion dan mental. Ini dah dua tahun dan some other cases depa melawan cancer for years. Aku tabik dengan semangat juang diorang. Aku simpati tapi aku hanya mampu mendoakan semoga Allah beri apa yang terbaik untuk diorang.

Bukan aje demanding secara fizikal tapi jugak financially. Treatment dan medical bukan murah dan for sure kena ambik throughout the treatment period. Member aku ni cuba beberapa option termasuklah hospital, supplement dan alternative. Dia pun tak tau yang mana satu lebif efektif tapi so far cancer tu tak menjadi lebih kronik.

Bermula dengan serangan di pelvik kiri dan melarat melalui tulang belakang sampai ke kepala. Dapat disembuhkan kecuali di pelvik masih ada. Now dekat lungs pulak. Side effect from the infected lungs, akan terhasil surplus liquid kat membrane luar lungs. Every 3 months kena tebuk dinding ribs untuk discharge air tu. Dada sekali sekala rasa ketat dan pergerakan terbatas sebab movement liquid dalam tu boleh trigger batuk yang berpanjangan.

Dia dah kembali bekerja setelah setahun bercuti. Masih mampu drive tapi physically aku rasa it is quite demanding untuk dia perform at his best like previous. Maybe dia dah tak mampu nak melalui a normal life like before tapi living in one is already a blessing especially with wife and kids around. Aku yakin diorang bukan aje kena go through treatments tapi diorang juga memerlukan sangat support secara emosi dan psikologi. Itu yang boleh drive diorang untuk menjalani life everyday.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.