Monday, June 25, 2018

Tabur West

Finally aku berpeluang menjejakkan kaki di Bukit Batu Tabur yang dah lama sangat mengidam. Since dah selesai urusan hari raya & beraya serta urusan NY aku menyediakan ruang untuk beriadah semula dengan matlamat untuk mencari stamina.

Permulaanya aku bercadang nak kembali kayuh aje, secara runcit sampai Hulu Langat. Dah siap basuh basikal untuk buang sawang dan habuk, tapi malas sangat rasanya nak siapkan barang especially bila bab nak sarungkan semula jersi & bib yang pastinya ketat. Hahaha.

Cuaca hujan pulak lately sama ada pagi atau petang ke malam. So, aku came across post insta member pasal gambar tabur. Wow! Tertarik untuk join hike dia. So aku DM & dia ajak Sunday. On!

Kul 6 pagi aku dah gerak menghala ke Taman Melawati, Ulu Klang dan meet up Syah. Kami drive dan park di trail head. Tak berapa jauh dari Masjid Al Mardhiyah. Parking tepi jalan aje. Jalan tu habis di gate reservoir. Winding road & a bit sempit. Bahu jalan pun sempit tapi enough.

Tujuan untuk start awal sebab target untuk tengok sunrise. Maka bergegas dan mencungaplah aku mengejar pace avatar ni mendaki. Mula-mula kami berlari anak di jalanraya sejauh 50 meter dan naik tangga tepi jalan untuk terus ke atas trail. Trail pun terus aje mencanak-canak tanpa diskaun.

Syah kata tak jauh tapi bila sampai satu peak, dia kata depan lagi. Bila sampai lagi satu, dia kata kita kena sampai kat Pasar. Satu area/peak yang macam pasar sebab situ lah ramai orang berlonggok untuk view sunrise disebabkan almost 360 degree view.

Aku cuba catch up pace Syah. Kami sampai jugak di Pasar beberapa minit sebelum sunrise. Kabus masih tebal dari arah Klang Gate Dam dan Kemensah so sunrise pun agak lewat sikit kelihatan. Aku cuba ambil time lapse tapi lenguh tangan menahan gegaran dan nak pegang lama-lama.

Since tempat melepak agak terhad, kami decide untuk meneruskan perjalanan naik lagi menghabiskan Tabur West. Sempat Syah tunjuk lokasi Tabur East dan Tabur Far East or Tabur Extreme. Berada area Kemensah dan masih kelihatan dari Tabur West tempat kami berpijak. Nampak menarik jugak untuk aku jelajah.

Perjalanan kami naik dan turun tebing-tebing curam yang agak teknikal dan merbahaya. Hanya berharap pada pautan tangan pada batu atau kabel besi atau besi tangga yang ditanam ke dalam batu oleh pihak MPAJ. Kemudahan yang sangat membantu.

Pemandangan trail masih tetap menarik dan unik sebab basically kami sedang berjalan di atas rabung. Memang agak sempit, hanya sekitar 3-4 kaki lebar tetapi kiri kanan trail dipenuhi dengan pokok-pokok bonzai dan permaidani lumut hijau yang cantik.

Kami stop 1-2 spot untuk chillax enjoy view sambil pekena kopi yang aku bawak dalam Thermos. Syah agak pelik sebab aku bawak kopi. Itu lah sebenarnya nikmat.

Kami berjalan sampai hujung trail. Sampai tebing dah putus. Menghadap Taman Melati. Ridge yang seterusnya tu menghala ke Gombak.