Monday, June 4, 2018

Damai Ayah Di Sana

Damai ayah di sana
Berpuluh tahun berkeringat
Membesar & membimbing anak
Hingga hasilnya kini berdiri menempuh dunia

Ayah pergi
Dengan berbekal umur umat Nabi
Ayah pergi tanpa berita awal
Namun uzurnya sudah bertahun
Tapi ditahannya dengan tabah

Kalau ayah masih ada
Kami selalu bercerita
Cerita pasal model kereta terkini
Cerita zaman silamnya

Sesekali ayah mengimbau sahabat lama
Yang jauh dicari
Yang dekat dia lupa
Namun setiap mereka juga sudah tiada

Aku rindu gelak tawa ayah
Rindu senda guraunya
Rindu leterannya
Sambil diselak NST bermuka-muka
Sesekali helaian menghempap muka
Ketiduran usai letih dek faktor usia
Bila tersentak jaga kakinya bergoyang semula

Walau berpuluh tahun bersama
Tapi aku tetap tidak puas bersama
Betapa signifikan hidup ayah
Dalam hidup aku
Tapi aku tiada kesempatan menghabiskan masa
Kerana aku juga ayah

Moga ayah damai di sana
Diberikan teman bersama yang alim² sahaja
Dibentangkan taman syurga
Kelak nanti kita akan bersama

Al Fatihah
18 Ramadan 1431 Hijrah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.