Friday, March 9, 2018

Cats & kittens

Kat rumah aku sejak dulu lagi banyak isu kucing. Asalnya dulu bila laman rumah jadi tempat kucing melepas. Sampai jadi tompok-tompok rumput karpet sebab mati kena najis. Macam-macam cara aku buat untuk avoid tapi jarang berjaya.

Bila dah takde laman, takde rumput sebab semua dah tiles maka takde lagi isu najis. Cuma kadang-kadang ada jugak urine & cat vomit. Itu je alasan untuk sekali sekala basuh car porch pun.

Dulu kami pernah bela kuching. Kami bagi nama Rare sebab bulu tebal, putih & male. Masa kecik memang comel sangat especially masa dia playful. Manja pulak & pandai ambil hati the whole house. 

Bila dah besar sikit timbul isu cat fur. Bulu gugur bila musim panas, dah mula cakar sofa & ada fur ball yang kena shave untuk jaga kesihatan. Kami frequent jugak ke vet UPM untuk vaksin & beberapa occassion lain. Kami tak castrate kan Rare sebab agak confuse sama ada boleh atau tak dalam Islam. So ended up rumah kami jadi Hotel California bila Rare dah mula memikat females. Dia balik untuk buang apa yang patut, makan & lepas tu keluar balik. Even malam pun nak keluar. Kalau tak bagi, akan bising & tunggu kat pintu bila pagi.

Eventually kami decide to give Rare away. Ada orang berminat nak bela untuk dijadikan breeder. Amik ko. Mengawan lah puas-puas.

Currently ada one female with 3 kittens. Sejak dari menyusu badan duk berulang alik between rumah aku & jiran. Sekarang kittens tengah lasak & ibu tengah kuat makan. Cat food memang ample sebab wife aku suka feed. Siap buat cat food sendiri dengan ikan tongkol, sayur bayam or carrot. Memang nampak solid. Memang tak ke mana dah kucing ni sebab food court available upon request.

So far kurang isu cat urine. Maybe sebab depa ni ada. Maybe sebab depa makan di sini & buang tempat lain. Aku tumpang-tumpang jaga since comel-comel kittens ni. Tapi aku tau depa tak akan stay cute forever. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.