Wednesday, March 7, 2018

Mistakes

All people make mistakes. Betul? Sama ada nak admit atau tidak. Kalau admit, then kira dia gentle & sporting. Mereka yang tak admit tu, akan beri berbagai reason or alasan untuk cover mistake yang depa buat. So takdelah nampak obvious depa buat silap.

Aku dah beberapa kali buat kesilapan dalam life ni. Betul. Tak kisah orang nak term kan as apa tapi pada aku it were mistakes. And dalam life ni, we have to live with the mistakes. Sometimes it will take years to recover. Memang menyesal tapi itu bukan kehendak aku. Kekadang keputusan beralaskan hawa nafsu tanpa berfikir panjang. Aku kesian kat family hasil kesannya.

Masa aku decide untuk quit kerja late 2015, that was tahap tepu aku. Aku dah memang fed up dengan kerja tu, not totally sebab majikan tapi the stress from clients. Most of them are being pressured, so kat mana lagi nak lepaskan tekanan wap selain kat consultant ye tak? Ada jugak yang so arrogant sampai mengaibkan orang. It was OK though. Kat dunia maybe hang ada power. Hehehe.

Besides, aku selalu teringat kat pesan ustaz pasal halalnya income tu. Masa yang aku curi dari waktu kerja seperti culas. Macam mana nak avoid? Zaman handphone dan internet depan mata, memang payah nak avoid.

Sampai la ni, dah masuk tahun ketiga aku mengajar tuisyen. Alhamdulillah. Cuma this year when I decided to reduce the classes, it was kind of a mistake. Lesser class means lesser income. Though aku ada masa terluang, which was kononnya untuk aku buat kerja printing tapi job printing ni tak konsisten. Tambahan pulak bab marketing memang aku agak lemah. All these ends up with the third month agak financially sakit. Oustanding expenses meningkat. Walau ada masa tapi aku lebih banyak serabut fikirkan macam mana nak settlekan oustanding items day in day out.

Eventually semalam aku message my sister. There's no other place to open up your problem sejak dulu. Alhamdulillah dia bagi suntikan semangat with ideas. Nampak gaya aku akan open up more class untuk english sahaja for sekolah menengah. It seems workable. Insyaa Allah. Setakat ni punya strategi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.