Sunday, March 4, 2018

Ignorance itu mentaliti karut

Aku masih kurang faham dengan sesetengah individu yang kadang-kadang kurang peka atau leka. Kadang-kadang kesan dan akibat kena pada orang sekeliling seperti family members especially anak-anak. End up yang rugi ialah anak-anak. Pada aku, it is OK kadang-kadang kita leka tetapi jika jadi terlalu leka sampaikan wujudnya consequences. Sedih.

Ada a few occurrences for example.

Aku anjurkan bengkel matematik untuk pelajar sekolah rendah tahun 4 hingga 6. Aku jemput cikgu yang pakar dengan teknik matematik alternatif yang aku nampak boleh memudahkan kerja anak-anak menyelesaikan masalah matematik. Sebulan aku buka ruang untuk penyertaan. Ada yang cepat bagi nama dan bayar. Ada yang bagi nama sampai ke sudah tak bayar. Ada yang last minute baru nak tanya if masih ada slot. Yang lewat bayar & lewat daftar memang aku tak bagi ruang sebab dah memang pun penuh. Ada yang merayu, ada yang kata baru masuk gaji. 

Maka timbul berbagai tanggapan aku. Kenapa nak tunggu gaji kalau yuran hanya RM30 untuk anak sedangkan bayar bil data plan handphone boleh tiap-tiap bulan? Kenapa tak boleh ayahnya dahulukan bayar? Mungkin ibu tunggal? Tapi kenapa masa awal bulan Whatsapp aku tak terus bayar? Kan ke masa tu gaji baru masuk? Kenapa nak kena bagi alasan banyak program sekolah dan kelas tambahan lain, baru boleh tengok kalendar? Pada aku, itu semua alasan tak munasabah.

SOQ jugak baru-baru ni anjur lumba basikal untuk anak-anak. Sebulan iklan. Alhamdulillah majoriti beri sambutan yang bagus tapi ada jugak sekelumit yang aku boleh gelar 'ignorance'. Dia tak kan tak tau anak suka naik basikal. Lagi pun, at the first place kenapa kau belikan basikal? For sure la sebab anak tu mintak. Tapi anak-anak ni, kalau kita sebagai pemegang amanah ni selamba ignore dan tak guide diorang sebab kita sibuk dengan hal kita, maka kita gagal.

Kesian kat anak tu datang pagi-pagi bawak duit RM10 sebab nak daftar. Bagi peluang sorang dua ok lagi, tapi kalau dah ramai payah jugak nak adjust aturcara perlumbaan. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.