Tuesday, April 10, 2018

10th SCKLM 2018

Semangat betui. Tahun ke-10 SCKLM dianjurkan. Memang hebat. Aku sign up entah berapa tahun aje. Boleh check previous results.


Kali ni aku berani komit Half Marathon aje. Bab training komitmen tu yang agak mencabar especially untuk Marathon. So, aku komit yang termampu dulu buat masa ni.

Seawal 4.00 pagi aku dah gerak dari rumah naik motor. Sepol nak tumpang sebab dia nak ada geng baru meriah. OK aku setuju untuk amik dia. Petang semalam aku pi tukaq brek lining belakang, lebih yakin nak bawak penumpang masuk KL since lately brek lining tu dah semakin teruk hausnya.

Cuaca nyaman. Perut lapar sikit. Singgah beli Tweegies kat 7E bawah rumah Sepol. Sampai Dataran Merdeka kul 4.45, parking motor kat tempat biasa depan gereja. Walaupun jalan dah tutup tapi angkat tangan je dengan abam trafik. Motor insyaa Allah tak ganggu. 

Tapi dataran tengah renovate. Hoarding kat area fountain. Rumput kat padang pun terbiar. Tak kemas. Kami terus masuk Pen 4 ikut timing estimation kami boleh habiskan masa register online. Pen 4 pun dah kat tengah. Belakang tu ada Pen 5 dan entah sampai Pen nombor berapa. Terdengar deejay cakap total Half Marathon runners pagi tu ada 11,000 orang!!! 

Sharp 5.30 flag-off. Lambat je nak sampai gantry untuk start timing chip sebab ramai sangat. Rasanya ada dalam 3-4 minit. Aku rasa nak terkucil pulak dari tadi. Air mineral tak buang sebab standby kot tak jumpa toilet or toilet takde air. Mujur nampak organiser susun mobile toilet banyak sebelum simpang Jalan Tun Perak. Lega. Dan nasib baik masih simpan air mineral sebab betul takde air.

Kami berlari menghala ke Maju Junction. Mat Rizal sekali sekala remind kami pace 5.00 ni macam laju. Sungguh aku tak rasa macam pace 5.00. Rasa macam rileks. Maybe sebab kita terikut crowd yang ramai. Tapi memang teorinya, pace masa race berlainan.

Lepas Maju Junction, konar kanan hala ke Dang Wangi sikit & masuk ke Kg Baru lepas tu. Elok je boleh solat subuh kat Masjid Kg Baru. Lepas solat, aku mula cucuk MP3. Keadaan masih gelap. Lepas Kg Baru, kami lari hala ke Jalan Tun Razak kat simpang TH Selborn. Lalu depan IJN & naik ramp baru DUKE.

Panjang & tinggi ramp ni kena daki. Gelap pulak tu. Aku pun lost track kat mana masa tu bila dah berada atas ramp. Tau-tau aje kami dah turun semula & join DUKE highway dan merged dengan peserta Marathon dari main line.

Kami berlari kat DUKE untuk beberapa kilometer. Sampai tol, aku telan gel yang beli semalam from GNC. Masa tu dah 11KM. Lepas tu kami masuk Jalan Kuching. Ramai beb masa ni. Strava aku buat hal kejap masa ni. Dia shutdown. Nasib baik dapat recover semula.

Then kami panjat ramp kat bulatan Segambut, berpisah dengan runner Marathon. Depa terus follow Jalan Kuching entah sampai mana. Bermula dari sini. route berbukit bukau yang sangat mencabar. Lebuhraya Mahameru aje ada 3-4 climb yang memang seksa aku nak lari tapi aku cuba gak maintain walaupun slow gila. Yang dah mula berjalan of course lah ramai.

All the way sampai lepas Lake Garden baru lah masuk ramp Muzium Negara, ke KTM dan balik ke Dataran. Sampai di KTM kaki aku dah mula malas. Kena pulak lepas tu ada incline sikit kat depan Dayabumi. Aku decide untuk berjalan kejap sebelum kena jeling dengan sorang awek yang lari slow-slow. Tak jadi aku nak teruskan jalan, so aku sambung lari semula all the way sampai habis walaupun kaki ni rasa dah tak larat.

Masa cross finish line, aku tengok jam kat gantry 2:45. OK la kot. Sama je macam dulu. Konon nak target 2:15...jauh lari sasaran. Kurang training bukit la ni.

As usual kami serang nasi kandar Ibrahimsha sebagai penutup majlis. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.