Friday, April 27, 2018

Hipster Minang

Satu perkara yang paling aku tertarik dengan budaya Minang ni ialah kata-kata hikmah dia. Memang bunyi sedap dan penuh makna. Mereka memang terkenal dengan ciri kelembutan. Pa'unchu kata, cara orang Minang menyapa bunyinya agak kasar tapi sebenarnya maksudnya biasa. Berbanding dengan orang Bandung, jika ditegur bunyinya lembut tapi makan dalam. Maka, keluarlah pepatah Pa'unchu "Biar disapa orang Minang daripada dimarahi orang Bandung."

Pengalaman aku ketika menziarah Lombok, aku sudah tertarik dengan produk t-shirt di Indonesia. Aku memang peminat t-shirt, lebih-lebih lagi jika bermotif atau bertemakan sesuatu aku minat. Maka, di Lombok aku terjumpa Lombok Exotic, sebuah butik pakaian yang menjual t-shirt bertemakan Gunung Rinjani dan surfing di Gili Terawangan. Design memang cantik-cantik. Harga dan kualiti kain cotton memang terbaik i.e. RM30-40 sahaja. 

Aku kembali ke tanah datar kepulauan Nusantara membawa misi yang sama. Aku pasti di serata tempat ini akan ada produk-produk seperti di Lombok. Malah, aku pernah dengar cerita, peminat di Malaysia ada yang mengimport produk baju dari sini untuk dipasarkan. Perniagaan yang dikira lumayan.

Aku wonder jugak kenapa di Malaysia takde pengusaha yang menawarkan jenama t-shirt alternatif sebegini. Adakah sebab bekalan material yang sukar atau mahal? Mungkin juga, terutama sekali bila saluran bekalan dimonopoli oleh kaum cina. Ye. Mungkin itu salah satu sebab. Berbanding dengan di Indonesia, hampir semua industri masih diusahakan oleh kaum tempatan. Banyak dihasilkan lokal. Maka, permainan harga tidak berlaku.

Aku bercita-cita untuk membuka sebuah butik yang menjual t-shirt macam ni. Jenama sendiri yang mungkin #diketkejauh. Ye. Aku perhatikan jenama mereka tiada yang menghiraukan sangat perkataannya. Yang penting ialah idea-idea design. Amacam?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.