Thursday, April 5, 2018

Meet & Greet Decathlon

Yes. Last week aku pi sesi Meet & Greet di Decathlon USJ. A whole one hour.

It all started bila aku came across iklan Recruitment Day Decathlon di Facebook diorg. Tarikhnya pada 29 Mac. Semangat jugak aku rasa macam nak cuba pi. So sehari sebelum tu aku pun busy lah duk PM depa. Depa kata just datang dengan sports attire & email aje CV aku. Maka busy lah aku update CV yang dah berkurun tak pernah update. Tambahan lagi kronik bila kerja yang aku nak apply ni jauh bebenor menyimpang dari isi kandungan CV yang selama ni pasal engineering aje. 

Lepas dapat advise dari my other half, aku buang semua engineering experience & cuma letak secara brief aje apa keje aku sejak grad. Aku buffed up CV dengan isi almost semua event marathon, powerman, mountain bike, century ride dan segala tuk nenek yang aku pernah buat.

Tiba ke hari recruitment, aku rasa macam tak larat nak merempit ke Damansara. Jauh tu & agak rushing sikit since aku selesai hantar anak-anak sekolah pun dah 7.30 a.m. So, aku bail out aje.

Dengan rezki Allah, pada petang tu aku terima email dari sorang Store Leader Decathlon USJ. Dia nak jumpa. Sesi meet & greet di USJ. Dia nak jumpa Jumaat kul 5 ptg. Terkejut jugak aku bila baca email tu. Maybe email CV aku diterima dan depa review. Alhamdulillah. Aku cepat-cepat reply untuk request ke kul 6 ptg sebab nak settle kan dulu anak-anak balik sekolah.

Petang Jumaat tu hujan punyalah lebat. Alhamdulillah hujan stop dalam kul 5 ptg. Lepas aje amik FU, aku terus merempit ke USJ. Secara tipikalnya, hari Jumaat memang hari trafik sesak dari mula matahari terbit sampai lah ke malam. Tambah teruk lagi bila hujan. Naik motor antara kaedah paling efektif untuk nak sampai ke USJ paling cepat walaupun puas aku pusing sana sini untuk cari route paling less stress.

Aku sampai USJ kul 6.15 p.m. Aku cari Anas yang wakilkan Store Leader En. Mohd Hanafi. Anas is a young guy. Nampak muka intellect. Dia suruh aku pi pusing kedai dulu sementara dia settle kan urusan dengan customer. Aku pernah ke sini so nothing much aku nak pusing pun. Aku end up pi sembang dengan sorang SA kat area kasut lari. Dia pun nampak friendly & sembang dengan aku secara sempoi.

Then Anas mai cari aku. Dia intro kat aku position dia. Dia Department Leader untuk bahagian Outdoor. Dia ajak aku pi area outdoor. Kat situ kami sembang, sambil berdiri je. Dia mintak aku citer background aku especially sport background. Aku pun terus la bukak citer dari zaman kolej sampai lah sekarang. Dia agak tertarik bila aku bukak citer panjat gunung. Of course lah, orang outdoor mesti tertarik punya. Especially bila bukak citer Rinjani. Dan dia lebih terpegun bila aku citer yang aktiviti aku banyak bersama jiran tetangga & orang surau & keluarga.

Anas bawak aku pusing area outdoor lagi. Dia tanya aku pasal teknikaliti beg hiking. Aku pun goreng je lah apa yang aku tau. Basically semua teknologi lebih kurang sama sejak dulu especially bab padding, SA system dan lain-lain.

Anas bawak aku pi tempat basikal. Dia suruh Zack citer pasal department tu. Aku pun layan. Nampak gak ada full suspension mtb baru sampai. RM3000+ aje. Not bad.

Aku shoot satu soalan kat Anas.

"Nampak you all kat sini either are graduates or part time university students kan?"

Anas replied semua staf are graduates. Dia graduan UIA dalam Islamic Studies. Minat outdoor of course & terjebak dengan dunia retail. Seemed that all of them enjoyed working with what they are passionate about.

Then kami ke area Watersports. Jumpa Shukur pulak. Both of them tinggi dari aku. Shukur botak & ada janggut sikit. Nampak pun sempoi. Dia tanya aku soalan sama macam Anas. Seems that Shukur pun Department Leaders yang biasa meet & greet potential new staff. Shukur kata meet & greet ni memang semua orang kena handle & lalui.

Aku mula lah tanya macam-macam soalan career kat depa. Pasal syif keje, gaji, bonus, increment. Diorg jawap dengan ikhlas & profesional. Alhamdulillah. Nampak semua open minded like apa yang Shukur & Anas sendiri claimed masa sembang.

Hampir sejam meet & greet ni. Aku duk kalut sebab solat asar pun belum settle. Kelam kabut aku pi cari surau. Solat pun dah waktu haram. Sedih. Terus aku sambung solat Maghrib, duk imamkan satu saf. Alhamdulillah.

Balik ikut KESAS. Memang melengas ikut jalan motor which ended up aku silap simpang & terjebak ke arah Puchong. So terpaksa lah amik route ke Astro.

Mudah-mudahan ada rezki aku bersama Decathlon untuk mencari rezki hidup meyara keluarga. Looks like kerja sendiri belum cukup sebab aku masih ada hutang/komitmen yang banyak. Amiin.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.