Monday, April 2, 2018

Birthday Mak 77

Aku balik JB weekend baru ni. Melepaskan trip Gunung Angsi dengan SOQ. Kehendak mak lebih penting. Kami naik Wira yang masih gagah melenjan di highway selama 4 jam maintain speed 100 km/j. Tepat jam 6 pagi, hujan lebat di sekitar Cheras. Berlanjutan selama sejam. Kami mulakan perjalanan ke JB sebaik hujan reda.

Seperti biasa, kami akan pit stop di R&R Pagoh untuk breakfast. Timing just nice at 10am & perut pun mula rasa lapar. Ramai travellers. Attending kenduri kahwin pun ramai from their lip lap dress.

Sampai JB ard 11.30am dan kami terus ke Kg Melayu untuk order murtabak 16 keping untuk sedekah kepada family SOQ. Terjumpa Syed Azmi, seorang public figure aktivis yang wife aku selalu follow dia punya FB. Happen to be dia ada program volunteer dengan belia Johor, membersih dan mengecat peti surat kat rumah flat Larkin. Bila nampak wife aku, terus dia pindah ke meja kami dan mulalah kami bersembang. First time aku jumpa tapi aku hentam aje sembang sebab nampak dia kasual & sempoi. 

Sampai di rumah mak, persiapan untuk sambut birthday mak sangat power. Siap khemah di car porch & mak seperti biasa sibuk kat dapur. Dia prepare laksa & kuah kari untuk roti jala. Kuih muih memang banyak. Macam biasa yang dijemput ialah mak bapak sedare dan cousins aku bersama keluarga masing-masing. Itu pun dah cecah hampir 100 orang. Alhamdulillah.

Kul 3pm aku cilok jap ke Dataran Bandaraya JB untuk amik race kit Junior Cycling Malaysia AY & FU. Aku daftarkan aje tapi tak masuk race sebab tak bawak basikal. Lagi pun free sebab CIMB Foundation sponsor penyertaan untuk kategori kanak-kanak. 

By 4.30pm majlis tahlil dan doa selamat pun bermula kat rumah mak. Ustaz Nan lead. Masa tahlil aku rasa ngantuk sangat & terlelap beberapa saat. Maybe belum rest sejak sampai dari KL.

Usai berdoa, jamuan pun bermula. Kambing bakar 10kg dan ayam bbq 15 ekor. Kambing pulak dipotong kecik, lebih nikmat dan mudah untuk aku indulge. 

Masa keramaian macam ni lah mula aku nampak cousins yang dulunya kecik-kecik main bersama berlari keliling rumah di Majidee rumah atuk or rumah Che Yah di Kampung Kastam, Larkin. Sekarang semua dah nampak dimamah usia dan anak-anak pun dah besar. How time fly?

Mak is the happiest person malam tu. Mak dapat hadiah banyak. Salam keruk pun ada. Bergambar bagai dengan semua anak buah & kawan-kawan mak. Nampak everyone enjoy. Aku tau mak penat tapi sebab happy sangat, lupa la penat tu.

Selesai majlis, mak memang cakap dia puas & syukur hajat nak menganjurkan majlis tercapai. Mak siap gunakan duit br1m untuk beli sejadah dan sedekah pada semua yang datang. Mak guna duit pencen sebulan untuk order kambing & ayam BBQ. 

Terdetik sekelumit hati ni berfikir yang bukan-bukan tapi aku hanya doakan kebahagian mak dunia dan akhirat moga keberkatan kami sekeluarga hingga ke Jannah. 

Sebelum balik ke KL Ahad pagi, aku dengan jelas mintak doakan yang terbaik untuk aku sebab bak kata member "itulah keramat hidup yang perlu kita hargai dan sayangi".

Mak jawab, "cari kerja tetap!"
Hahaha




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.